KRISTIANSAND: — Nei, dette holder ikke. Jeg vet at departementet forventer seg langt mer konkrete tiltak. I beste fall kan de håpe på at statstråden er villig til å reforhandle dagens avtale, sier Mette Gundersen.

I begynnelsen av november sendte posisjonen i Kristiansand et brev til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa hvor de sa klart nei til rushtidsavgift, selv om målet om fem prosent nedgang i biltrafikken ikke var nådd. I morgen møter representantene fra Høyre, KrF, Frp og Pensjonistpartiet Kleppa for å diskutere tiltakene de selv har lagt frem.

Dette er hovedpunktene i de foreslåtte tiltakene:

• Prioritere økt kollektivtilbud mellom Kristiansand og Søgne

• Prioritere kollektivtrafikken gjennom Kvadraturen

• Egne kollektivfelt fra Kjosbukta til Lumber og fra Vollevann til Bjørndalssletta.

• "Sømløs" overgang for bussreisende mellom Aust- og Vest-Agder

• Innføring av flerbruksfelt Kvadraturen - Søgne, E 39 over Gartnerløkka og E 18 fra Narvika mot Kvadraturen. (Biler med flere personer kan bruke dette feltet)

• "Park and ride-anlegg" etableres på Nodeland stasjon, ved Håneskrysset, på Flekkerøy, samt Lillesand og Birkeland.

- Møtet er viktig

Gundersen tror ikke dette er godt nok.

— Jeg mener det ikke er så vanskelig å definere restriktive tiltak. Det er tiltak som drastisk reduserer bilbruken, og som gir en betydelig miljøgevinst. Man må forsake noe, bilistene forsaker ingen ting med et ekstra kollektivfelt.

— Har du diskutert denne saken med departementet?

— Jeg har anbefalt departementet å si ja til et møte med delegasjonen. Både jeg og Kari Henriksen har presset på for å få dette til. Dialog er alltid bra, og møtet er viktig.

Grundekjøn: - Vi har en god sak

Kristiansands ordfører, Arvid Grundekjøn (H) er langt mer positiv.

— Vi har en god sak, og jeg har en god magefølelse, sier Grundekjønfør møtet med Kleppa.

En ordinær avtalefortolkning gir kommunen og fylket rett til 60 millioner i belønningsmidler fra staten, mener Grundekjøn. Han er klart optimistisk før møtet i departementet fredag.— Vi skal ha en saklig gjennomgang av dagens avtale og legge fram våre argumenter og tiltak som vi mener tilfredsstiller avtalens innhold, sier han.

— Det viktige nå er å få på plass en god dialog og sikre midler som er viktige for distriktet. Jeg må tenke på borgerne og sørge for en sosialt rettferdig profil på tiltakspakkene mot redusert biltrafikk. Rushtidsavgift rammer ikke middelaldrene menn, men rammer unge barnefamilier.

- Trafikken er redusert

Grundekjøn peker på at mye har gått riktig vei siden man i 2009 inngikk avtale med Samferdselsdepartementet om belønningsmidler for å satse på tiltak for å redusere biltrafikken og bedre kollektivtrafikken.

— Den siste statistikken vi sitter på, viser at biltrafikken er redusert som følge av at dobbelt bomavgift ble innført i 2010. Fra 2008 og fram til i dag er den redusert med to prosent.

— Dette sammen med vår kraftige satsing på kollektivfelt, samkjøring og annet mener vi vil gi samme effekt som for eksempel rushtidsavgift. Skal en rushtidsavgift fungere godt, snakker vi om 40 til 50 kroner per passering.

Mener rushtidsavgift ikke er nødvendig

— Er tiltakene restriktive nok, vil de oppfylle departementets krav om "rushtidsavgift eller andre restriktive tiltak"?

— Rushtidsavgift er ikke det eneste restriktive tiltak som virker. Vi mener de samlede tiltak som vi kommer med oppfyller avtalens innhold, sier Grundekjøn.

Samferdselsdepartementet har svart på brevet med at Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune innen 31. januar 2012 må fatte bindene vedtak som er i tråd med avtalen de tre parter har inngått. Hvis ikke truer departementet med å si opp avtalen fra 2012, og skriver rett ut at de dermed ikke vil utbetale 60 millioner kroner for 2012.