Det er Agderforskning som har foretatt studien, og den viser at lønnsomheten i den mekaniske industrien på Sørlandet er mer enn halvert siden før finanskrisen

Andersen Mek. Verksted (AMV) i Flekkefjord er et hedelig unntak.

Daniel Fredriksen (øverst) og Odd Haugland monterer utstyr på sprøyterobot som skal benyttes til å tette tunnelvegger med betong. Foto: Torbjørn Witzøe

— Rapporten fra Agderforskning gjør meg trygg på at vi har gjort mye riktig. Vi har flere bein og stå på, og har stor fokus på egenutviklede produkter. Av fjorårets omsetning på ca 290 millioner kroner, var vel bare rundt 30 prosent oljerelatert og resten produksjonsutstyr for tunnel- og gruvedrift, sier administrerende direktør Peder Andersen ved AMV, som i dag har 130 fast ansatte lokalt, 20 innleide og ytterligere 40 ansatte i Sør-Amerika.

Mange sliter

— I skyggen av de store utstyrsleverandørene er det mange mekaniske industribedrifter i landsdelen med svak og fallende lønnsomhet. Flere av bedriftene har ikke egne produkter, men produserer på kravspesifikasjon for andre. Et regionalt ambisjonsnivå begrenser utviklingen i flere bedrifter, og de er ofte avhengig av noen få store oljerelaterte kunder i regionen. Det gjør at disse bedriftene blir mer sårbare og inntjeningspotensialet mindre, sier Geir Jørgensen som er leder for industriutvikling i Agderforskning.

Forskningsinstitusjonen har analysert årsregnskapene til 89 sørlandsbedrifter i perioden 2006 til 2012 innen mekanisk industri og intervjuet i overkant av 20 daglige ledere i bransjen.

Mens kostnadsnivået i Norge har økt kraftig de siste årene, har kvalitetsforskjellene i forhold til konkurrenter i lavkostnadsland blitt mindre. Store deler av den mekaniske industrien på Sørlandet er underleverandører til oljeindustrien, og begynner nå å merke ringvirkningene av det kraftige prisfallet på olje.

Optimist

Med en ordrereserve på ett år, ser ikke AMV-direktøren mørkt på framtiden for egen del. Han er glad de har flere bein enn leveranser til offshorenæringen, men har likevel ambisjoner om å øke denne.

— Oljeselskapene har blitt mer forsiktige, men det kan også åpne opp for at kontrakter som tidligere har gått til de største aktører går til mindre bedrifter. For å synliggjøre hvilken kompetanse vår region besitter har ti mekaniske- og elektrobedrifter gått sammen i nettverket Lister Alliance.

Andersen mener AMV viktigste fortrinn er en stabil arbeidskraft.

— Vi er stolte av at bedriften så godt som aldri har måtte permittere ansatte. Det er sjelden i vår bransje. Vi har blant annet klart å unngå permitteringer i perioder med lite arbeid, ved å ta hjem arbeid som normalt settes bort til underleverandører i utlandet. Merkostnaden får vi betalt for i form av en stabil arbeidskraft. Det er viktig å beholde kompetansen som våre ansatte besitter, mener Andersen.

Liten driftsmargin

Driftsmarginen hos de 89 bedriftene som er analysert faller fra et gjennomsnitt på 7,6 prosent i perioden 2006-2008 til 3,5 prosent i årene 2010-2012. I 2012 lå i gjennomsnitt under 3 øre av hver salgskrone igjen som driftsresultat i bedriftene, viser studien til Agderforskning.

Her fullføres arbeidet på den andre av tre injeksjonsrigger som flekkefjordbedriften skal levere til et spansk firma som bygger tunneler i Oslo-området. Foto: Torbjørn Witzøe

— Mange bedrifter har lite fokus på utvikling av nye produkter, markeder og forretningsmodeller. Det gjør at store investeringer er blitt bundet opp i sårbar aktivitet med relativ lav avkastning. Fremtiden for mekanisk industri i høykostnadslandet Norge ligger i å være kunnskapsintensiv og kunne tilby egne teknologiprodukter til markeder som er villige til å betale for kvalitet, fremfor å produsere på kravspesifikasjon fra andre. Bedrifter som eier produktene får også ofte attraktive service- og vedlikeholdsoppdrag. Ved flere bedrifter er det i dag også fullt mulig å effektivisere produksjonen ytterligere gjennom automatisering og økt bruk av IKT, sier Jørgensen.

Taper på pris

For å kunne overleve er bedriftene ifølge lederen for industriutvikling i Agderforskning helt avhengige av å tilby noe annet enn konkurrentene i lavkostnadsland.

— Det er ikke mulig å konkurrere bare på pris i en arbeidsintensiv, mekanisk industri i høykostnadslandet Norge. Bedriftene bør derfor rette oppmerksomheten mot markeder der kundene etterspør kompetanse, innovativ teknologi og sofistikerte løsninger, sier Jørgensen.

Han viser til at det ofte vil være smale nisjer og ikke brede markeder, der prispresset er stort fordi produktene er standardiserte og kundenes betalingsvilje lav.

— Samtidig som bedriftene spesialiserer seg, bør de heve blikket mot det globale markedet. Ved å se på hele verden som et potensielt marked, kan kundegrunnlaget bli betydelig selv om nisjen er smal, sier Jørgensen.