MANDAL: Sju års kunstutdanning og over tyve års virke som selvstendig billedkunstner til tross: Dette har hun aldri gjort før.— Jeg har ikke hatt behov for det. Ikke at jeg ikke ønsker å vise meg fram, har jo vært med på noen utstillinger, men det viktigste har vært å jobbe. Jeg er en sjenert person. Det er ikke lett å stå fram når det hele bare dreier seg om mine ting. Det tar tid å modnes. Men nå ønsket jeg å ta utfordringen og ha dette å jobbe mot, sier østlendingen som flyttet sørover og fikk oppfylt drømmen om et hvitt sørlandshus nær havet. Siden 1988 har hun bodd i Snik i Lindesnes der hun har sitt eget Galleri Furuly.Fredag og ut måneden fyller hun hele Arresten alene, med billedvev, filttepper av hundehår og blyglassmaleri. En blyglassinstallasjon skal stå som et «vindu» mellom rommene og få lyskilden inn fra begge sider. Et annet kunstverk er satt sammen av blyglass og filt, montert inn i store vindusrammer.- Det er spennende å ha hele lokalet og viktig å tenke litt mer enn vegger, synes kunstneren som ellers er mest kjent for sine vevde bilder.Hun er født i Oslo, har fire års utdanning fra Statens Håndverks- og kunstindustriskole i Oslo og tre år ved Jydske Kunstakademi i Århus. Til Snik kom hun fra Kristiansand, helt tilfeldig - lokket av en boligannonse i avisen.- Havet er viktig for meg, for å ha det godt. Jeg ønsket meg denne delen av landet.Men hun lager ikke kystbilder med havet som motiv. Mennesker og dyrefigurer samt store, rene flater er karakteristisk for vevnadene - som riktignok ofte er rammet inne av rekved. Hvert bilde har sitt budskap, ingen felles symbolikk.- Jeg lager ting ut fra opplevelser og tanker jeg har, og lar dem få et uttrykk. To bilder laget etter hverandre kan være veldig forskjellige og slett ikke kunne henge ved siden av hverandre, sier hun.Til filtteppene bruker hun hundehår, fra sin egen bearded collie og søsterens franske gjeterhund.- Det er morsomt å bruke de materialene man har, forklarer utstilleren. Dessuten gir hundehårene naturlige farvenyanser.Mette Lilletvedt tilhører det lokale kunstnermiljøet som i en årrekke har stått sammen om påskeutstillingene i fyrmesterboligen på Lindesnes. I år blir det ingen felles utstilling. Siste ord er ikke sagt, lover Mette, men inntil videre står hun på egne ben.Kanskje er det en viss symbolikk i den store billedveven «Livets dans», som vises for første gang og er laget spesielt med tanke på utstillingen i Mandal kunstforening. Bildet er 2,15 meter bredt; det største hun hittil har gitt seg i kast med.Også her bryter Mette Lilletvedt grenser i sitt enogfemtiende år.