KONTROLL: Statens vegvesen stoppet rundt 25 vogntog som ankom Kristiansand med Superspeed ved 15.30-tiden søndag. Foto: Tormod FLem Vegge
MOBILT KONTOR: Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: — Det er en god del vogntog som må stå igjen, konkluderer Kåre Simonsen, overingeniør ved Kristiansand trafikkstasjon ved Statens vegvesen, region Sør.

Kontrollerte 25 vogntog

Han har ankommet ferjekaja i Kristiansand, og skal sammen med sitt mannskap kontrollere vogntog som kommer i land med Superspeed.

Klokken er rundt 15.30, og Superspeed har nettopp lagt til kai i Kristiansand havn.

Søndag ettermiddag kontrollerte Simonsen og to andre kontrollører fra Statens vegvesen 25 vogntog som kom med ferja.

Kontrollørene ble kalt ut på kort varsel søndag, etter at snøvær skapte sleipe kjøreforhold i landsdelen.

KONTROLL: Statens vegvesen stoppet rundt 25 vogntog som ankom Kristiansand med Superspeed ved 15.30-tiden søndag. Foto: Tormod FLem Vegge

Trekkvogner det største problemet— Det største problemet er dårlig skodde trekkvogner. Vår største skrekk er at ei trekkvogn skal skli ut og treffe en møtende personbil, sier Simonsen

Han og kontrollørene tar en rask sjekk av mønsterdybden på dekkene til vogntogene, mens vogntogene stiller seg opp på rekke og rad på den store parkeringsplassen bak Superspeed.

Kjøreforbud

Bent Hansen fra Danmark er sjåfør for Håkull. Han har kjørt fra Tyskland, og skal til Rige med såkalt stykkgods. Når vi intervjuer Hansen, kan det se ut som om han får kjøreforbud. Men etter hver får han tillatelse til å kjøre til Rige, der han må avvente situasjonen.

— Er dekkene dine for dårlig, Hansen?

— Nei, de er lovlige i Norge, påpeker sjåføren, som synes det er bra at det gjennomføres kontroll.

— Det er bra med kontroll. Det er mange østeuropeere som kjører med sommerdekk, sier Hansen.

Syv fikk forbud

Mette Ingebretsen er kjøre- og hviltidsinspektør ved Kristiansand trafikkstasjon. Hun har rigget seg til på et mobilt kontor, der hun skal skrive ut skriftlige kjøreforbud. Ved 17-tiden søndag var det klart at de aller fleste vogntogene som kom i land ved 15.30-tiden fikk kjøre videre.

— Sju av 25 vogntog fikk kjøreforbud, opplyser hun.Kåre Simonsen forteller at et par av vogntogene som skulle til Håkull sitt lager på Rige, ikke var godt nok skodd. De fikk likevel lov til å ta turen til Rige, med klar beskjed om å bytte dekk eller bli stående hvis de skulle videre vestover. De sju vogntogene som fikk kjøreforbud, hadde hovedsakelig dårlig dekk på trekkvogna.

— Mange hadde dårlig dekk, med et dekkmønster som ikke drenerer godt nok på et føre som dette, forteller han.

De fleste kjørte videre

En av årsakene til at ikke flere vogntog fikk kjøreforbud søndag, var at været bedret seg noe.

— Vi gjør en totalvurdering. Det handler om fremkommelighet og trafikksikkerhet. Været er bedre nå, og vi har fått beskjed om at trafikksituasjonen vestover har løst seg opp, sier Simonsen.

— Hadde vogntogene som fikk kjøre videre vinterdekk?

— Ikke på alle aksler, men på de fleste aksler. Vi skulle jo ønske at vi kunne pålegge sjåførene å ha vinterdekk på stamlige akslinger, påpeker Simonsen, som sier at hvis ikke hadde bedret seg søndag ettermiddag, hadde adskillig flere vogntog fått kjøreforbud på ferjekaia.