Flere hundre tok Setesdalsbanen under 50-årsmarkeringen.
Gøy med tog, sa Thea Isabel Bye (6), som her leverer sitt bidrag til tegnekonkurransen. Tegnesjef var Agnete Kjellin.
Arne Hildebrandt (89) har tatt Setesdalsbanen mange ganger, og syntes det var moro med et gjensyn søndag.
Lirekassemannen var et naturlig innslag på mange jernbanestasjoner før i tiden. Han heter Klaus Olesen og er dansk.
Sikkerheten må i høysetet. Her kortslutter togekspeditør Marius Aabel Sørlandsbanen som en ekstra trygghet. Dermed kan ingen moderne tog komme inn på Grovane stasjon når damptoget ankommer.

Krogstad har kjørt damplokomotivet på Setesdalsbanen i mange år, og hvert år blir han sikkert fotografert hundrevis av ganger.

— Jeg har ikke tall på antall turer. Men det er moro at vi er i gang igjen og at så mange kommer, sa han.

Det var i 1962 Setesdalsbanen ble lagt ned. To år etter ble det damp på kjelen for Hobbybanen. Noen entusiaster startet veterantogkjøring for moro. I dag heter det Vest-Agder-museet, Setesdalsbanen. Hver søndag er det tre avganger mellom Grovane og Røyknes.

— Nå er egentlig alt på skinner, etter noen konflikter. Men vi skulle gjerne hatt større bevilgninger. Da hadde vi hatt råd til å drifte tre lokomotiver og flere vogner. Vi ville fått til mye bedre vedlikehold, sa Jon Olsen, direktøren i Vest-Agder-museet. Han stilte som billettør søndag.

Cirka 500 mennesker tok banen under jubileumsarrangementet. Uten de frivillige ville ingen tog gått. 15 var i sving søndag.

— Tog er gøy, sier Thea Isabel Bye. Hennes far er togentusiast, og sammen har de tatt veterantog både på Mallorca og i England.

Arne Hildebrandt (89) er enig. Han tok Setesdalsbanen mye som ung. Han syntes det var moro med en tur igjen søndag.

— Det er jo en nydelig tur opp til Røyknes og ned igjen, sa han.