Det blir et forbedret kryss ved Sømsveien/Dvergsnesveien, men usikkert om det blir rundkjøring eller T-kryss. Foto: Vegard Damsgaard

— Det er ikke den enkleste saken, ikke minst siden det er snakk om et tosifret millionbeløp. Vi må se hvordan vi kan tråkle oss ut av dette i fellesskap, uttaler fylkesordfører Terje Damman (H) til Fædrelandsvennen.

Det ligger bokstavlig talt et par hindringer i veien før National Oilwell Varco (NOV) kan flytte inn i Sørlandets største kontorbygg på Støodden, med 2000 arbeidsplasser fordelt på fire etasjer.

Ett av dem er vedtaket fra fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø 5. februar, der de krever gang- og sykkelvei fra Varoddbroa til Støodden før det gis brukstillatelse.

Vedtak til 70 millioner

Strekningen er på nesten fire kilometer, det må gjøres innhogg i private eiendommer og prisen er anslått til 60-70 millioner kroner. Sømsveien er fylkesvei, uten at den er prioritert i deres økonomiplaner.

— Vil dere dytte kostnader over på Støodden-utbygger?

Illustrasjonen viser NOVs nye kontorbygg på Støodden. Foto: DOTS AS

— Det er noe vi må drøfte, hvilke alternative muligheter som ligger der. Det vil jeg ikke si noe om ennå, svarer Damman.Tiltakene fremmes som rekkefølgekrav, som betyr at NOV ikke kan flytte inn før de er realisert eller finansiert.

— Det blir et praktisk rettet møte, hvor vi ser på hvilke tiltak vi kan få gjennomført. Ingenting av dette er billig, fastslår plan- og bygningssjef Venke Moe overfor Fædrelandsvennen.

Hun møter Damman og co. til forhandlinger på vegne av Kristiansand kommune, sammen med ordfører, leder av byutviklingsstyret og teknisk direktør.

- Overraskende

— Det var et overraskende vedtak i SAM-utvalget. Akkurat nå er dette litt utenfor vår kontroll, vi følger med spenning det som skjer i videre drøftinger, kommenterer eiendomsinvestor Rune Torsøe, som sammen med Ivar Mjåland skal reise kontorbygget.

De er forberedt på å dekke et tosifret millionbeløp i krysstiltak utenfor eget byggeområde, fordi veinettet i bydelen er overbelastet.

— Det er kostbart å gjennomføre trafikale tiltak, og veldig vanskelig å kalkulere eksakt pris, konstaterer Torsøe.

— Og hvis prisen blir for høy?

— Da må vi ha nye drøftinger og finne en løsning alle kan leve med.

SAM-utvalget i fylkeskommunen ønsker gang-/sykkelvei langs Sømsveien, helt fra Varoddbroa til Støodden. Foto: Vegard Damsgaard

Rundkjøring hasterFylkeskommunen rådfører seg med Statens vegvesen, som er klare på hvilket kryss som haster mest i Randesund: Rundkjøring ved Høvågveien/Dvergsnesveien, med undergang for myke trafikanter.

— Krysset er ulykkesutsatt i dag, det har skjedd flere ulykker der. Det er veldig mye trafikk der, og barn krysser over veien, forklarer overingeniør Inger Egeland.

Rundkjøringen skal bekostes som spleiselag mellom flere prosjekter: Støodden er ett av dem, Benestad-feltet med 2000 boliger et annet.

I dag har Dvergsnesveien en døgntrafikk på 11.000 biler, mens Sømsveien har 2500 – noe som ifølge utbygger øker til 3500 når kontorbygget er ferdig. I veivesenet er man usikre på om rundkjøring er gunstig der disse to veiene møtes.

— Det er veldig mye trafikk på Dvergsnesveien i forhold til Sømsveien. Med rundkjøring vil de fra Sømsveien stoppe opp de på Dvergsnesveien, og det kan bli kø, forklarer Egeland.