VENNESLA/LILLESTRØM: 173 ungdomsbedrifter konkurrerte i 17 ulike kategorier under mesterskapet i Lillestrøm 29.-30. april.

Som fylkesvinner var Gourmetkurva UB fra Vennesla også tatt ut til NM for ungdomsbedrifter, der det ble konkurrert om den gjeveste prisen og billett til EM i Estland. Selv om det ikke ble pallplass her, er Vennesla-elevene likevel fornøyd med å bli kåret til nest beste markedsfører blant ungdomsbedrifter i Norge.

Tjener penger

Marthe Åsen (19), Jan Roger Olsen (17), Kevin Kirkevik (19), Ashraq Al-Badri (18), Marita Iglebæk (21) og Marte Høiåsen (18) går andre året ved Salg og service ved Vennesla videregående skole. Deres forretningsidé er salg av kortreiste økologiske gourmetprodukter av høy kvalitet. Det har slått an, med en omsetning på 82.000 kroner siden oppstarten i oktober.

Gourmedkurva UB fra Vennesla representerte Vest-Agder i den nasjonale finalen for ungdomsbedrifter i Lillestrøm. Fra venstre er Marthe Åsen, Jan Roger Olsen, Kevin Kirkevik (foran), Ashraq Al-Badri, Marita Iglebæk og Marte Høiåsen. Foto: Gourmekurva UB

Elevene fra Vennesla har satset på fem leverandører. Bortsett fra én, dreier det seg om lokale leverandører.

— Fra Heimdal Chokolade i Arendal til Cemo i Søgne, presiserer Marita Iglebæk, daglig leder i Gourmetkurva UB.

Kundene fikk de ved å banke på dører til bedriftskunder i Vennesla, Kristiansand og Evje. Det som begynte som julegaver til ansatte utviklet seg til salg til privatpersoner. Markedsføringen skjer i dag via egen Facebook-profil. Elevene har også deltatt på Bondens marked, vært intervjuet i lokalavis og på NRK Sørlandet.

Learning by doing

— Hva er det viktigste dere har lært?

— At alle må gjøre jobben sin og at det ikke må bli for mye svinn, kommer det kontant fra daglig leder. Hun mener prosjektet har stor læringsverdi ved at det også griper inn i andre programfag, slik som markedsføring og økonomi.

Pakking pågår. Alt må stemme når elevene i Gorumetkurva UB pakker produktene fra sine leverandører. Foto: Privat

— Elevene har jobbet døgnet rundt siden fylkesmessa 19. mars, forteller Kurt Henning Johnsen, konstituert daglig leder i Ungt Entreprenørskap Agder. Elevene starter, driver og avvikler sine egne bedrifter, med lærer som veileder og mentor fra næringslivet. I tillegg til Venneslas bidrag deltok følgende ungdomsbedrifter fra Agder: 1-2-tre Bygg og Tintar UB, begge fra Drottningborg videregående skole, Mediekollektivet UB fra Sam Eyde videregående skole og Eplebollen fra Lister videregående skole.

Ungt Entreprenørskap Norge jobber med å øke etablererlysten, fra barnehagenivå til masternivå. Men det er ungdomsbedrifter som er flaggskipet.

— Formålet er å fremme entreprenørskap i skolen. Tenke nytt og skape verdier i et samarbeid mellom skole og næringsliv, sier kommunikasjonsansvarlig Wenche Wærner.