Flekkerøy/Kristiansand: — Om jeg starter syv eller halv åtte, så har det ingen ting å si, jeg klarer ikke snike meg unna køen, sier Glenn Olsen.

Over en time bruker 43-åringen til jobben sin på Sør Arena hver eneste dag. Det er halvtimen mer enn han gjorde for få måneder siden.

— Situasjonen på Vågsbygdveien nå er helt håpløs. Det står som regel nærmest bomstille fra Møvik skole, sier han.

Trafikkteknisk er det nærmest sammenbrudd i trafikken på Vågsbygdveien i morgenrushet. Fra syv til halv ni må beboerne lengst ute i Vågsbygd belage seg på å tilbringe en time i bilen for å komme seg på jobb i sentrum. For 43-åringen og hans familie betyr morgenrushet at hele familien må stå tidligere opp om morgenen, og får dårligere tid før de må hive seg i bilen. Slik tror han det er for mange.

— For folk som begynner tidlig på jobb så kan det jo by på problemer i forhold til å få levert ungene i barnehagen. Det er jo ikke alle barnehager som åpner klokka syv, påpeker han.

22.000 biler

I følge Johan Mjaaland, distriktssjef i Statens vegvesen Vest-Agder passerer det daglig rundt 22.000 biler på Vågsbydgveien. Og distriktssjefen er smertelig klar over køproblemene i Vågsbygd. Faktisk har sjefen kommende uke kalt inn både media, kommunen, folk fra veivesenet, buss-selskapene, og konsulenter til idémøte.

— Vi vil sammen prøve å finne tiltak som kan bedre Vågsbygdveien, sier Mjaaland, og legger til at et av målene med møtet er å komme frem til tiltak som kan gjøre det enklere for bussen og ta seg frem i rushtrafikken.

Vegsjefen har ingen god forklaring på hvorfor trafikkbelastningen på strekningen fra Flekkerøy til Hannevika har økt så kraftig de siste månedene, men sier til Fædrelandsvennen at det hele tiden jobbes med planer og nye tiltak som skal lette trafikken.

Firefelts vei

— Vi planlegger en ny firefelts vei fra Hannevika og til Bløstad, og regner med å starte opp på dette prosjektet en gang mellom 2009 og 2012, sier Mjaaland. Planene som har en kostnadsmål rundt 900 millioner kroner innebærer at det skal lages tunneler gjennom Slettheia.

Mjaaland håper likevel at veiene i april og mai skal bli helt fri for snø, slik at flere velger sykkel fremfor bilen til jobben.

— Normalt sett vil nok flere bruke beina eller sykkel, og de vil forhåpentligvis være med på å lette litt på trafikken, sier han.