SONGDALEN: — Jeg vet ikke hvor mange liv som må settes på spill før noe blir gjort med veien, forteller Jarl Ivar Brynhildsvoll, ansatt i Netthandelen ved Mjåvann industriområde.

Næringsområdet i Songdalen har vokst veldig de siste årene, og har i dag over 500 ansatte. Brynhildsvoll er en av mange som må over veien for å ta bussen hjem til Søgne.

— Det er problematisk å komme seg hjem. Mange ganger må stå der 10-15 minutter for å komme oss over gata. Bilene bremser ikke selv om de ser at vi står i veikanten og ønsker å komme over, sier Brynhildsvoll, som ikke føler seg trygg på veien han bruker til jobb.

— Det har vært ulykker tidligere, og det kommer garantert til å skje påkjøringsulykker igjen, mener han.

Fredag 7. desember skjedde det fatale, da en 50 år gammel mann fra Søgne skulle hjem fra jobben på Netthandelen. Han ble påført livstruende skader i et sammenstøt med en bil, da han skulle krysse veien. Mannen fikk alvorlige hode- og bruddskader, og får i dag intensiv behandling ved Ullevål universitetssykehus. Mannens tilstand er stabil.

DRAMATISK ULYKKE.

Torunn Jakobsen som også jobber i Netthandelen var vitne til den dramatiske ulykken med arbeidskollegaen.

— Jeg hadde akkurat kjørt forbi de som sto i veikanten og ventet på å komme seg over veien. I sidespeilet så jeg at han gikk ut i veien før en personbil traff han. Han fløy 2,5 meter opp i luften, og jeg ble helt skjelven. Det er et under at han overlevde, forteller Jakobsen, som er glad hun kan kjøre bil til jobben.

— Sikkerheten er elendig, og det blir bare flere og flere som jobber her på Mjåvann industriområde. Jeg har ikke tatt buss en eneste gang, og det er jeg glad for, mener Jakobsen.

Leder for Netthandelen, Einar Øgrey Brandsdal, mener det er kritikkverdig at ikke hans ansatte kan føle seg trygge på veien til og fra jobb.

— Allerede da vi etablerte oss her på Mjåvann fortalte jeg ordføreren i Songdalen at noe måtte gjøres med veien. Det må da kunne lages en over- eller undergang slik at de ansatte skal slippe å krysse veien. Vi har 75-80 ansatte og mange av dem tar bussen, sier Brandsdal.

UTBYGGER MÅ BETALE

Frustøl eiendom har kjøpt opp et næringsområde på 450 dekar i Mjåvann industriområde. De ønsker å bygge ut mer næring i området. Ordfører i Songdalen, Johnny Greibesland, mener utbyggerne har ansvar for å betale for trafikksikkerheten.

— Det er ikke et kommunalt ansvar så lenge vi ikke eier noe i området. Vi har gitt beskjed om at vi ikke tillater utbygging før noe blir gjort med veien, sier Greibesland.

— Veien er ytterst farlig for fotgjengerne, og må utbedres så snart som mulig. Vi kan ikke vente på nye E39, som ligger 10 år frem i tid, sier ordføreren.

LOVER SIKKER VEI

— Vi er inneforstått med at vi skal ta kostnadene for at veien skal bli trygg for de som tar buss til og fra jobb, sier Utbygger Svein Frustøl i Frustøl Eiendom. Firmaet har kjørt ei stor næringstomt på Mjåvann industriområde, og har fått beskjed fra kommunen om at mer næring ikke er aktuelt før veien bedres.

— Vi vil komme i gang så fort som mulig. Allerede til sommeren kommer vi til å levere planer om ny veiløsning som kommunen og vegvesenet må vurdere, sier Frustøl.

Veiløsningen inkluderer både ny avkjørsel til Mjåvann og en over- eller undergang for de som tar buss.

PRIORITERER SKOLEVEIER

— Vi har først og fremst prioritert utbedringer på veier hvor skolebarn ferdes. Veien ved Mjåvann er ikke like ulykkesbelastet som for eksempel veien ved Ime skole i Mandal, og Lehnesfjorden i Lyngdal, sier Johan Mjåland, distriktssjef i Statens vegvesen region sør.

Til neste år er det lagt inn midler til veien ved skolen i Mandal. Derfor kan det gå mange år før E 39 ved Mjåvann blir trygt for de ansatte ved industriområdet.

— Vi har ingen umiddelbare planer om utbedring, og heller ingen midler å ta av. Det kan gå noen år før det kommer på planen. En under- eller overgang vil koste mellom 5 og 15 millioner kroner, mener Mjåland.

— Vi kommer til å foreslå at utbyggerne av næringsområdet må betale dersom utbedringene skal gjøres tidligere, sier distriktssjefen.