Hilde Nordhagen

Sogneprest i Vågsbygd, sykehusprest fra 1. februar— Jeg vil være lojal mot det Kirkemøtet beslutter. Dersom det åpnes for to syn, er jeg absolutt ikke fremmed for å velsigne et homofilt par. Jeg er fortsatt i en prosess, men synes det er viktigere å ta dette valget enn det motsatte. Svein Gjesdal

Sogneprest i Randesund- To syn må kunne aksepteres. Jeg står på den gamle linjen og vil ikke velsigne et homofilt par. Øyvind Stabrun

Gateprest i Kirkens Bymisjon- Ja, jeg vil fortsette med å velsigne homofile par, og håper det kommer en egnet liturgi snarest mulig. Det er en konsekvens av at kirken aksepterer homofili som likeverdig med heterofili. Men samme krav må stilles til disse som heterofile som vil leve i juridisk ordnede forhold. Jon Andreas Lauvland

Fungerende sogneprest i Oddernes- Jeg har ennå ikke sett hva lærenemnda sier. Men per i dag er jeg ikke klar for å velsigne homofile par. Jeg har i alle fall behov for å vite mer. Torill Svarstad Dahl

Kapellan i Randesund- Jeg vil ikke si noe før lærenemndas uttalelse er offentlig. Dag Nordbø

Domprost i Kristiansand- Jeg vil velsigne homofile par når det kirkelige mandatet er på plass og alt det forvaltningsmessige er i orden. Dette har lenge vært mitt syn, men jeg har valgt å være lojal mot min kirke. Nils Ingvar Nilsen

Vikarprest i Lund- Nei, det er utenkelig for meg å velsigne homofile par. Jeg makter ikke å finne et eneste bibelsk holdepunkt for homofilt samliv. Som prester er vi ordinert til å være tro mot bibel og bekjennelse. Asle Bjorvatn

Kapellan i Hånes- En vanskelig sak. Men når kirkens lærde kan leve med to syn, må også jeg som lokal prest kunne gjøre det. Men jeg vil ikke bidra til å forsere utviklingen videre. Thor Kåre Kalvik

Sogneprest i Grim- Det er nok noe jeg ville hatt vanskelig for å gjøre. Jeg står på kirkemøtets vedtak om at dette er noe de ikke går inn for. Hans Jørgen Wennesland

Sogneprest i Lund- Denne saken skal først behandles i lærenemnda og så i kirkemøtet. Saken må behandles ferdig der før jeg bestemmer meg for hva jeg vil gjøre. Sigmund Kruse

Kapellan i Grim- Ja, så lenge alt ligger til rette for en slik situasjon vil jeg gjøre det. Jeg er glad for lærenemndas konklusjon. Den største faren i vår tid er å skygge unna forpliktelser til troskap, uavhengig av legning. Ole Gunnar Sæbø

Prost i Vennesla- Jeg kommer ikke til å velsigne homofile par. Jeg holder meg til det gamle synet i det spørsmålet. Bjarne Nordhagen

Kapellan i Vennesla- Nå må vi vente på avgjørelsen fra lærenemnda. Men hvis de signalene som er kommet er riktige, ser det ut til at kirken åpner for å ha to likeverdige syn i dette spørsmålet. Hvis det stemmer, vil det ikke være illegalt å velsigne homofile par. Så hvis kirken lager ritual for det, er jeg åpen for å velsigne homofile par. Ivar Thomas Sandnes

Kapellan i Vennesla- Jeg står på det som er kirkemøtets vedtak i saken, og det er å ikke velsigne homofile par. Det som måtte komme fra lærenemnda har ikke noe påvirkning på det standpunktet. Stein Ødegård

Sogneprest i Evje og Hornnes- Jeg vil ikke uttale meg om det spørsmålet. Først vil jeg med interesse lese lærenemnda sin innstilling. Jeg mener det er viktig å sette seg grundig inn i det de kommer fram til. Thore Oustorp

Kapellan i Evje og Hornnes- Det kommer jeg ikke til å gjøre. Ekteskapet er mellom mann og kvinne. Homofile har selvsagt samme verdi som andre mennesker, men det går en grense når det gjelder ekteskapet. Olav Jensen

Sogneprest i Bygland- Jeg kommer ikke til å gjøre det, selv om kirkemøtet åpner for at det kan praktiseres to forskjellige syn. Det dreier seg om mitt grunnleggende bibelsyn. Theis Salvesen

Sogneprest i Valle- Jeg kommer kanskje til å velsigne homofile par, men det er et spørsmål jeg har problemer med. Det er et spørsmål der jeg vingler til begge kanter. Men jeg synes det er merkelig at et teologisk spørsmål blir avgjort ved flertallsvedtak. Knut Aston Eikrem

Prost i Vestre Moland- Jeg står på kirkens tradisjonelle syn som er å ikke velsigne homofile par. Det er synet både i bispekollegiet og i kirkemøtet. I ordinasjonsløftet har jeg lovet å leve og lære etter Guds ord og kirkens bekjennelse, og inntil jeg blir overbevist om noe annet, må jeg stå for mitt syn. Jeg kan ikke gå på akkord med det jeg leser i skriften. Kathrine Tallaksen Skjerdal

Kapellan i Vestre Moland- Svaret er nei. Men det er et vanskelig spørsmål der vi slites mellom hensynet til enkeltmennesket og det som står i Bibelen. Leif Møller Stray

Sogneprest i Birkenes- Jeg vil avvente kirkemøtets behandling av den saken før jeg uttaler meg. Geir Ola Tveit

Kapellan i Birkenes- Jeg har ingen planer om å velsigne homofile par. Vi har ingen ordning for det i Den norske kirke, så her vil jeg være lojal mot det systemet som jeg er en del av. Men hvis det blir åpnet for det, så er jeg åpen for å velsigne homofile par. Sigurd Skjelsbæk

Prost i Mandal- Det vil jeg helst slippe. Jeg står på samme linje som vår biskop i denne saken. Så det vil være uaktuelt for meg å velsigne homofile par. Per Ragnar Haraldstad

Sogneprest i Mandal- Jeg står for det gamle synet om å ikke velsigne homofile par. Jeg står på det Bibelen sier, og det er de andre som har et forklaringsproblem i denne saken. Håkon Borgenvik

Kapellan i Mandal- Jeg vil ha problemer med å velsigne homofile par i kirken. Slik jeg ser det, har Gud skapt oss til mann og kvinne. Det var det som var den opprinnelige planen. Helge Schmidt

Personalprest ved bispedømmekontoret- Dersom Kirkemøtet formaliserer to syn, kan det tenkes å være tilfeller der jeg sier ja til å velsigne homofile par. Også mennesker som har en annen legning enn flertallet har rett til å bli tatt vare på. Jesus sa at sabbaten er til for menneskets skyld, ikke omvendt. Leif Christian Drangsholt

Sykehusprest i Kristiansand- Ja. Det vil være vanskeligere å la være. Jeg lever godt med at kirken aksepterer to syn. Min holdning er preget av møter med alle typer mennesker. Erfaring derfra gjør det enklere å si det jeg nå har sagt. Helge Smemo

Studentprest ved HiA- Jeg synes saken er komplisert og arbeider med den. Lærenemndas innspill er viktig. Men jeg er foreløpig i tvil. Arnfinn Torjussen

Sogneprest Kristiansand Domkirke- Jeg vil ikke velsigne homofile partnerskap i dag, fordi kirkens ordning ikke åpner for det. Hva som vil skje i fremtiden, kan jeg ikke si. Dette er et vanskelig spørsmål, og jeg er i tenkeboksen i forhold til det. Helge Høyland

Sogneprest Søgne prestegjeld- Jeg vil ikke velsigne homofile partnere, og jeg ser ikke noen mulighet for at jeg kommer til å gjøre det i fremtiden heller. Skriftens ord er såpass klart, synes jeg, at det er helt umulig for meg å endre syn. Men hva som blir kirkens utvikling, tør jeg ikke å spå om. Det er dyp uenighet, det er det ingen tvil om. Helge Spilling

Kapellan Søgne prestegjeld- Jeg kommer ikke til å vie homofile partnere, fordi jeg mener det strider mot læren jeg er kalt til å forkynne. Bibelen er klar på at ekteskapet er for mann og kvinne. Samtidig håper jeg ikke kirken deles. Vi må kunne ha ulike syn på lærespørsmål, samtidig som vi står sammen om evangeliet. Gunnar Lindtveit

Kapellan Voie prestegjeld- Jeg velsigner alle mennesker, og personer i partnerskap er velkommen til mitt nattverdsbord. Men jeg kan aldri støtte en liturgisk rituell velsignelse av partnerskap. Jeg kan velsigne to kvinner som bor under samme tak. Hva de gjør i senga, raker meg ikke. Men jeg kan ikke liturgisk velsigne et lesbisk par, fordi det finnes bare én kristen samlivsform. Da måtte jeg også velsigne polygame forbindelser, og det kan jeg jo ikke. Inge Berg Pettersen

Kapellan Oddernes prestegjeld- Jeg ønsker ikke å være en medieprest. Derfor vil jeg ikke svare på hva jeg mener om kirkelig velsignelse av homofile partnere. Vi har talsmenn i kirken som skal ta seg av dette. Arve Nilsen

Sogneprest Tveit prestegjeld- Jeg kommer ikke til å velsigne homofilt samboende. Kirken har da heller ikke noe ritual for dette. Lærenemndas avgjørelse har heller ingen direkte myndighet på kirkens offisielle syn. Mitt syn har med min tolkning av de aktuelle tekstene i Bibelen å gjøre, og jeg ser ikke at jeg kan endre på den. Jan Austad

Kapellan Søgne prestegjeld- Det smerter meg å måtte si at jeg ikke kan velsigne homofilt partnerskap. Det smerter meg fordi det er menneskelig brutalt å nekte. Men jeg føler meg bundet av skriftens ord. Det er vanskelig å si at Bibelen ikke sier det den sier. Bibelen sier faktisk at homofil legning ikke er praktikabel. Jeg skjønner ikke alt, og dette strever jeg med. Jeg kan ikke svare på hva jeg gjør hvis kirken får en ordning for dette. Hvis-spørsmål er ganske uinteressante. Aud Sunde Smemo

Kapellan Kristiansand Domkirke- Jeg kommer ikke til å velsigne homofile par, jeg vil være lojal mot kirkens ordning, og i dag har vi ingen ordning for homofile par. Jeg har jobbet med dette spørsmålet i årevis, og er glad for at lærenemnda behandler saken. Hva jeg vil gjøre i november 2007 når kirkemøtet har sagt sitt, kan jeg ikke svare på nå. Tor Svein Langås

Sogneprest Voie prestegjeld- Nei, jeg har ikke tenkt å begynne med å velsigne homofile parforhold. Men: Jeg er villig til å vurdere mitt ståsted hvis noen kan overbevise meg, ut fra Guds ord, om at det er rett å gjøre det. Jeg har hørt og lest mange argumenter, men så langt har ingen overbevist meg. Nils Terje Andersen

Kapellan i Vågsbygd menighet- Lærenemnda konkluderer med at kirken kan leve med to syn. Det synes jeg er kritikkverdig. I stedet for å ta ansvar, sendes saken ned til den enkelte lokale prest. Og som prest har ikke jeg selvforståelse nok til å utvikle kirkens lære. Hvis uenighet i kirkeledelsen betyr at de kan slippe fra seg problemer, så høres det lett ut å være biskop og kirkerådsrepresentant, men vanskelig å være lokal prest, sier Andersen, som foreløpig ikke vil svare på om han vil velsigne homofile parforhold.