VENNESLA: 17. juli 2006 ble Anne Cathrine Steinsland, Arnt Olav Steinsland og lille Andrea (5) fra Hægeland i Vennesla drept da et vogntog lastet med stålstenger knuste bilen de satt i. Ulykken skjedde øst for Helleland i Rogaland. På mirakuløst vis overlevde Andreas storesøster Thea (14).

— Mange tunge dager

Det har vært veldig mange tunge dager i årene etter ulykken. Jeg har gått i meg selv. Jeg skal leve videre, og ikke gi opp.

— Det har vært veldig mange tunge dager i årene etter ulykken. Jeg har gått i meg selv. Jeg skal leve videre, og ikke gi opp. Men det har ikke gått én dag uten at jeg har tenkt på det som skjedde. Når jeg leser alle avisutklippene, kommer tårene, forteller Anders Bjarne Steinsland.

Kommende fredag deltar han på veikonferansen "Nei til frontkollisjoner" i Oslo. Han var initiativtakeren til foreningen som holdt sin første markering i Kristiansand 17. juli 2007. Året etter var den i Stavanger. Nå er det tredje gang Oslo er arena. Selv har Steinsland trukket seg tilbake. Geirr Tangstad-Holdal er nå daglig leder. Han mistet søsteren, svogeren og niesen i den samme ulykken.

- Skjønner ikke alvoret

Steinsland har lest Fædrelandsvennens sak om antall drepte og hardt skadede på E 39 mellom Søgne og Vigeland fra 2001–2012. 21 drepte bare på denne strekningen i Vest-Agder.

— Jeg kjenner det langt inne i meg når jeg leser om noen har mistet noen. Jeg er hundre prosent enig med dem som mener at noe må gjøres på E 39. Når statssekretæren i Samferdselsdepartementet ikke kan gi noe svar på når noe vil skje, så blir jeg så skuffet. Dette er helt typisk, mener 74-åringen fra Hægeland.

— Jeg er redd det må skje mange flere dødsulykker før politikerne skjønner alvoret.

Håper på ny regjering

- Kjenner du på sinne?

— Nei, det kan ikke nytte. Men på avmakt. Jeg håper vi får en ny regjering, og at Høyre og Frp holder løftene om sikrere veier.

Rett etter ulykken i 2006 sendte Anders B. Steinsland og Otto Holdal brev til statsministeren. Jens Stoltenberg ringte tilbake, men har aldri vist seg på noen av arrangementene til "Nei til frontkollisjoner".

— Nei, Stoltenberg har skjøvet statssekretærene foran seg, sier Geirr Tangstad-Holdal.

598 drept, 1576 hardt skadet

Foreningen nordlendingen leder er politisk aktiv og samarbeider med Vegdirektoratet. Tall fra direktoratet viser at mellom 2006 og 2012 er 598 drept i frontkollisjoner i Norge. I samme periode er 1576 meget hardt skadet.

— Vårt hovedfokus er kampen mot frontkollisjoner, trafikksikkerhet og bedre veier, sier Geirr Tangstad-Holdal.

- Gjennombrudd i 2008

Selv om lite har skjedd på E 39, mener Tangstad-Holdal at de har oppnådd en del.

— Det største gjennombruddet kom med konferansen i Stavanger i 2008. Da ble daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete utfordret til å lage et veikart som viste behovet for midtrekkverk. Det ble lovet 750 kilometer med midtrekkverk som skulle bygges i perioden 2010–2019. Det endte med til slutt på 250 kilometer, forteller han.

I 2012 ba Vegdirektoratet Samferdselsdepartementet om å senke grensen på årsdøgntrafikk (ådt) fra 8000 til 6000 for midtdelere. Forslaget er på høring.

Den menneskelige siden

— Ting tar altfor lang tid. I forbindelse med ny Nasjonal transportplan (2014–2023) er det et grunnlagsdokument som nå tar for seg en grense på 4000 (ådt) for å etablere midtrekkverk. Det er samme sikkerhetsgrense som i Sverige, forteller Tangstad-Holdal.

Han sier foreningen stadig prøver å sette fokus på den menneskelige siden når de snakker med politikerne om veier og trafikkulykker.

- Hvordan har du det selv?

— Det sitter to på Sørlandet som i løpet av noen sekunder mistet det aller kjæreste de hadde, en pappa, mamma og lillesøster. Det skjærer i hjertet mitt. Jeg kan føle det savnet, sier Geirr Tangstad-Holdal.