KRISTIANSAND: – Jeg er veldig fortvilet. Jeg føler ikke at jeg har gjort noe galt, sier Reinhardt Hammersmark.

42761, 84 kroner sto det på mobilfakturaen han mottok i begynnelsen av juni fra operatørselskapet Phonero AS. Kun i datatrafikk viser den spesifiserte regningen at Hammersmark i mai måned lastet ned 6, 4 gigabyte for til sammen 39.112, 14 kroner.

– Det er datatrafikken jeg reagerer på. Jeg har til sammen surfet på internett i cirka 30 minutter siden jeg fikk ny telefon i midten av april. Nå har jeg betalt inn differansen mellom de to beløpene, noe som tilsvarer mitt forbruk utenom datatrafikk, sier Hammersmark.

Varsling

Han forteller at overraskelsen var stor da operatørselskapet ringte ham 18. mai og sa at det var registrert høy datatrafikk på den nye HTC HD2 telefonen, som er en type smarttelefon. Han fikk da beskjed om å bytte ut tvillingkortet, som gjør det mulig å ha samme nummer på to simkort, til hovedkortet. To dager senere fikk han ny varsling.

– Jeg ble oppringt og fikk beskjed om at det på ny var registret høy datatrafikk. Jeg kontaktet forhandleren av telefonen, som ba meg kontakte HTC kundeservice for å høre om det kunne være noe galt med innstillingene på telefonen. Sammen gikk vi gjennom telefonen uten å finne noen feil, sier Hammersmark, som nå har han fått inkassovarsel på 39.172, 14 kr.

Flere henvendelser

Forbrukerombudet forteller at de har blitt kontaktet av flere fortvilte mobilbrukere med høye mobilregninger. Nå oppfordres forbrukere til å sjekke nettverksinnstillingene på mobilene sine.

– Det er ikke alltid like lett å peke på hva som kan være årsaken til slike tilfeller hvor mobiltelefonen genererer høy datatrafikk. I forbindelse med reiser til utlandet glemmer mange ofte å skru av automatiske oppdateringer når de vender tilbake til Norge. Da kan det fort bli dyrt, sier jurist Bård Solem i Forbrukerombudet.

Finne løsning

– Hvordan kan datatrafikk resultere i en mobilregning på bortimot 40.000 kroner?

– I utgangspunktet kan man ikke få slike høye regninger ved å kun surfe på nettsider. Streaming, fildeling og nedlasting av filmer genererer derimot mye trafikk. I denne saken mistenker vi ingen av delene, så her må det være innstillinger på mobilen som har stått på automatisk, sier daglig leder Tore Berthelsen i Phonero.

Han opplyser at inkassovarselet som Hammersmark nå har mottatt er satt på stopp.

– Vi kommer ikke til å kreve at kunden skal betale, før vi har funnet ut hva som er galt. Dette er verken bra for oss eller ham. Første prioritet nå er å finne årsaken til hvorfor det aktuelle abonnementet genererer så mye datatrafikk, og komme fram til en løsning sammen med kunden, sier Berthelsen.