KRISTIANSAND: — Mye er fremdeles på idéstadiet, men dette kan bli et stort prosjekt, sier seniorrådgiver Sarah Holst Kjær, til Fædrelandsvennen.

Sammen med Agderforskning-kollega Kirsti Hjemdahl skal hun forske på hva Sørlandet kan tilby kinesiske turister.

— Vi vil starte med å undersøke gruppa med velutdannede kinesere som kommer til Sørlandet som ansatte i olje- og gassindustrien. Hva er de interessert i og hva kan vi tilby dem, sier Holst Kjær.

Målet er å få kinesiske arbeidere til å komme tilbake til Sørlandet på ferie.

Skal bruke 14 mill.

Forskningsarbeidet er en del av et samarbeidsprosjekt initiert av Visit Sørlandet og tilsvarende organisasjoner i København og Gøteborg. I løpet av 2013 og 2014 skal det brukes totalt 14 millioner kroner på det skandinaviske samarbeidsprosjektet.

— Kina representerer et av de største markedene i verden. Sammen med København og Gøteborg skal vi finne ut i hvilken grad vår landsdel kan være relevant for dette markedet, sier leder i Visit Sørlandet, Heidi Sørvig.

Ifølge Dagens Næringsliv har tilstrømmingen av kinesiske turister til Norge økt de siste årene. Siden 2010 har antallet kommersielle gjestedøgn blant kinesere hatt en økning på 38 prosent.

— Hvor mange kinesiske turister kommer til Sørlandet i dag?

— Det er marginalt. Våre største markeder er Tyskland, Nederland og Danmark, sier Sørvig.

Voldsom vekst

Holst Kjær i Agderforskning, som også er tilknyttet Senter for opplevelsesøknonomi ved BI Kristiansand, sier interessen for det kinesiske markedet er stort.

— Interessen er stor fra både Innovasjon Norge og Nærings- og handelsdepartementet. Men det har ikke blitt laget så mange undersøkelser om hva kineserne spesifikt ønsker seg. Det må vi finne ut, slik at vi ikke bare tilbyr noe vi tror de vil ha. Derfor er denne undersøkelsen viktig, sier Holst Kjær.

Den kinesiske økonomien har hatt en voldsom vekst de siste årene. I København skal det kinesiske ferie- og fritidsmarkedet ha hatt en økning på 44 prosent i første halvdel av 2012. — Magasin Du Nord, et shoppingsenter i København, gjorde et forsøk på å annonsere på mandarin over høyttalerne i perioder hvor det var kinesere på besøk. Det førte til en voldsom økning i omsetning, sier Holst Kjær.

Ikke på Facebook

En annen viktig del av prosjektet dreier seg om å finne ut hvordan man markedsfører Sørlandet overfor potensielle kinesiske turister.

— Det finnes en god del barrierer som hele Skandinavia må være oppmerksom på. Det er nærliggende å si at all kompetansen du har fra det europeiske markedet er helt uten verdi. Kina bruker blant annet et annet betalingssystem og det er umulig for kinesere å bestille overnatting hos Visit Norway på nett. Kina er heller ikke på Facebook. Vi vet at Asia er den delen av verden som i størst grad benytter anbefalinger når de skal ut og reise. Vi må derfor vinne ut hva de er på, hvordan vi skal treffe dem og hvordan vi skal gjøre dem oppmerksom på hva vi kan tilby, sier Sørvig.

Spleiselag på Sørlandet

Fylkesrådmannen i Vest-Agder, Tine Sundtoft, er svært positiv til prosjektet Visit Sørlandet ønsker å sette i gang, og anbefaler å støtte prosjektet med 360.000 kroner. Hun trekker fram at Kina vil representere verdens ledende økonomi innen 2025. "Innen anslagsvis 12 år vil landet ha en større BNP enn for eksempel USA. Dette tatt i betraktning vil det være realistisk å forvente at Kina vil representere et stort ferie- og fritidsmarked", skriver fylkesrådmannen i sin anbefaling.

På bakgrunn av dette anbefaler hun at fylkeskommunen bevilger 360.000 kroner i løpet av to år. En forutsetning er at Aust-Agder fylkeskommune bidrar med 240.000 kroner i samme periode. Visit Sørlandet skal selv bidra med 1.200.000 kroner, mens Virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI) i Agder (VRI Agder) skal spytte i 400.000 kroner.

— Vi har gitt beskjed om hvor mye vi ønsker å bidra med i hovedprosjektet. Neste steg er en formell forankring av finansieringen, sier Sørvig.