Parkeringsselskapet har regnet ut at de taper rundt fire millioner kroner i året på alle elbilene som står gratis parkert.

I tillegg opptar bilene de mest verdifulle plassene: Mens de må betale i mange parkeringshus, er det derimot fritt fram for gateparkering.

Til og med elbilpartiet Venstre tar nå til orde for begrensninger.

— I dag opptar elbilene mye kapasitet i områder der det er meningen at det skal være stor omsetning på parkeringsplassene. Det skaper problemer for Kvadraturen, sier Dag Vige, gruppeleder i Venstre.

Maksimal tid

Dag Vige støtter parkeringsselskapet som vil ha begrensinger på hvor lenge man kan stå på gateparkering i Kristiansand. Han foreslår i tillegg at elbilene skal ha en urskive som viser når parkeringen startet.

Står de parkert lenger enn tillatt, må de få bot.

— Også i dag er det tidsbegrensinger flere steder, men det er for utydelig markert, sier Vige.

Han mener at elbilene i stedet bør få lov å stå parkert gratis i kommunale parkeringshus med bom. Her må de betale i dag.

Venstre kommer til å fremme forslaget i formannskapet onsdag.

Begrensinger

Elbilene fører ikke bare til at det blir færre parkeringsplasser tilgjengelig i Kvadraturen. De er også en vesentlig grunn til at Kristiansand Parkeringsselskap ser ut til å få et overskudd på kun 300.000 kroner.

Blant de andre politikerne er det flere som tar til orde for at noe må gjøres for å få bort elbilene som opptar plass hele dagen.

— Vi ser at elbiler som opptar plass kan være et problem, så det kan være at vi støtter dette. Men det er litt for tidlig å si, sier Grete Kvelland Skaara, gruppeleder i KrF.

Også parkeringsselskapet jobber med begrensinger.

— Elbilene står parkert hele dagen, mens det vi ønsker er sirkulasjon. Derfor er mer bruk av makstid veldig aktuelt. Bruk av urskiver har vi ikke diskutert, men jeg vil ta det opp med administrasjonen, sier Åse Paulsen (Ap), styreleder i Kristiansand Parkeringsselskap og medlem i formannskapet.

Mange bøter

I Trondheim har de i flere år hatt en ordning lik den som nå blir foreslått i Kristiansand. Her er elbilene utstyrt med en urskive på innsiden av bilruten som man stiller på ankomsttiden.

Så er det begrensinger på hvor lenge man kan stå.

I Trondheim er det mange som står over tida.

— Det merker vi når vi skriver ut bøter. Ved St. Olavs Hospital har opptil 40 prosent av de kontrollerte elbilene blitt bøtelagt fordi de har stått for lenge, sier Steinar Myhr, avdelingsleder for forvaltning i Trondheim Parkering.

I tillegg er det mange som flytter bilen til en annen parkeringsplass etter at makstiden er brukt opp. Dette er lov siden det regnes som ny parkering.

— Vi ser at mange er ute i lunsjpausen og flytter bilen. Så vi får ikke bukt med all arbeidsplassparkeringen, sier Myhr.

Støtte

Nors Elbilforening jobber for elbil-eiernes interesser. De kommer ikke til å protestere på forslaget.

— Dette må avgjøres ut fra behovet på hvert enkelt sted, så vi har ikke problemer med å forstå at det blir restriksjoner her, sier generalsekretær Christina Bu.