Bagasjerommet er dypt og stort, opp 47 liter til 650 liter i stasjonsvogna. Foto: Tor Mjaaland
"Se så stilig den er", sier nok salgskonsulent Arthur Hansen og peker på den nye VW Passat. Foto: Tor Mjaaland
Innstigningen til baksetet er gjort enklere ved at plassen mot den bakre stolpen (C-stolpen) er økt. Foto: Tor Mjaaland
Som vanlig ryddig og oversiktelig innvendig hos Volkswagen. Bilene som kommer til Norge får et annerledes instrumentpanel enn vist på bildet, en led-skjerm der du selv tilpasser visningen av navigasjonsdata. Og Google Earth med street view hører med. Foto: Tor Mjaaland
_MG_2449.JPG Foto: Tor Mjaaland

Bilmerker som Audi, Mercedes og BMW hører solid hjemme i den såkalte premiumklassen. Etter å ha prøvd den nye VW Passat, folkebilen som har vært bestselger i Norge i flere perioder siden den ble lansert for 41 år siden, advarer vi «premiumbilene»: Pass opp for en ny konkurrent! For nye Passat har utvilsomt tatt et godt steg opp når det gjelder kvalitet, design, utstyr og kjøreopplevelse.

Et løft?

Passat har vært synonymt med det trygge, det folkelige og det solide. En bil med plass og komfort som alltid har stått høyt på nordmenns ønskeliste. De siste årene har Passaten, og andre i dette segmentet, fått hard konkurranse fra de mellomstore SUV-ene. Nå kan tiden være inne til å slå tilbake. Både Passat og nye Ford Mondeo, som er like om hjørnet, har kvalitet, egenskaper og prisfordeler som bør kunne løfte dem på salgsstatistikken.

Hva er så nytt med nye Passat? Utvendig kjenner vi den absolutt igjen, men den er blitt stiligere, har fått noen nye og skarpere linjer og detaljer som løfter den. Her har tyske ingeniører lagt seg i selen. For liten forandring fra forrige generasjon, vil kanskje noen si. Men det er slik tyskerne gjør det: Evolusjon fremfor revolusjon.

Åttende generasjon

— Så er den blitt litt kortere, litt lavere, men bredere og fått mer plass innvendig til passasjerer og bagasje, sier Arthur Hansen, en av dem som har voldsom tro på åttende generasjon av Passat og til daglig er salgskonsulent hos Gumpens Auto Vest. Sammen med kolleger var han nylig i Hellas og prøvekjørte nye Passat i konkurranse med en rekke andre biler. Han innrømmer at han er inhabil så det holder, men er ikke i tvil om at bilen han nå er i gang med å selge klarte seg mer enn bra mot blant andre Mercedes, Audi og BMW.

Enormt bagasjerom

Økt akselavstand er forklaringen på bedre plass. Bagasjerommet på 650 liter i stasjonsvogna (580 liter i sedan) er gedigent, og plass både foran og bak til passasjerer er økt. Interiøret er oppgradert betydelig og er ryddig og lett å tilegne seg slik vi er vant til fra Volkswagen.

Størst er kanskje forandringen når det gjelder utstyr innenfor infotainment og sikkerhet. Mye er standardutstyr, som ledoptik (både foran og bak på Highline) og side- og hodekollisjonsputer både foran og bak. Det samme er såkalt pre crash kollisjonsbeskyttelse som strammer belter og lukker vinduer, tretthetsvarsling og 3 soners klimaanlegg.

Mens front assist med city nødbrems, side assist, lane assist og fører-assist er ekstrautstyr.

Hindre ulykke

— Den siste er kombinert med lane-assist og gjør at bilen reagerer dersom føreren endrer kjøremønster. Først gir den beskjed ved tydelige signaler for til slutt å bremse opp og slå på nødlysene, forklarer en entusiastisk Arthur Hansen. Det betyr at om en fører i verste fall får et illebefinnende, så stanser bilen før ulykken har skjedd.

Nye Passat kommer med en lang rekke motorer fra 120 hk TDI (diesel), 125 hk TSI (bensin) via 150 hk TDI, 190 hk TDI og opp til 240 hk TDI med dobbel turbo. Sistnevnte til langt over 500.000 kroner. Og firehjulsdrift og DSG automatgir får du på flere av modellene.

Startpris levert i Kristiansand er fra rundt 350.000 kroner og et godt stykke oppover.

— Vi regner med at stasjonsvogna med 120 hk TDI blir bestselgeren. Men den nydelige sedanen bør også bli et alternativ for de som er litt mer fokusert på bil enn på transport, mener Arthur Hansen.

Her der det mye nytt

Synes du det er vanskelig å rygge med tilhenger? Det kan ny Passat hjelpe deg med.

— Tilhengerassistent er bare ett av utallige eksempler på innovasjon i den nye VW Passat, slår selger Arthur Hansen fast. Et annet er radarsensor i fronten som kombinert med adaptiv cruisekontroll holder konstant avstand til bilen foran fra 0 til 160 km/t. Den bremser når det er nødvendig, og under 30 km/t koples city nødbrems inn.

Også innenfor infotainment har det vært en revolusjon. Hansen minnes de første Passatene han solgte i 2005 som hadde kassett- og cd-spiller. Nå kan du til og med få wifi som f. eks kan streame filmer til de som sitter i baksetet.

Lysassistenten med kamera i frontruten gjør at du kan kjøre med permanent fjernlys, mens multikollisjonsbremsen hindrer at en ny kollisjon oppstår etter en mulig ulykke.

Plug in hybrid

De såkalte plug in-hybridene får avgiftslettelse neste år. Det vil komme VW Passat til gode når den kommer med en kombinasjon av elektromotor med ca 50 km rekkevidde og bensinmotor. Det skjer i tredje kvartal neste år. Da kommer også den firehjulsdrevne Alltrack-utgaven, en Passat-modell som har vært populær i Norge. De første bilene leveres i disse dager, og så blir det levering av stadig flere modeller vinteren 2015.