HØY PRESISJON: Med den nye teknologien slipper bilister med alt på stell å bli kontrollert. Her gjennomfører tollinspektør Vegard Vetnes en kontroll av bilister på Augland. Foto: Jon Anders Møllen
NYTT VÅPEN: Dette kameraet er avgiftssyndernes nye skrekk. På under ett sekund vet tollvesenet om du har rent mel i posen. Foto: Jon Anders Møllen
NYTT VÅPEN: Dette kameraet er avgiftssyndernes nye skrekk. På under ett sekund vet tollvesenet om du har rent mel i posen. Foto: Jon Anders Møllen
NYTT VÅPEN: Dette kameraet er avgiftssyndernes nye skrekk. På under ett sekund vet tollvesenet om du har rent mel i posen. Foto: Jon Anders Møllen
TAR DET MEST: Stjålet bil? Manglende EU-kontroll? Ubetalt årsavgift eller uten ansvarsforsikring? Det nye utstyret sjekker alt.
TAR DET MEST: Stjålet bil? Manglende EU-kontroll? Ubetalt årsavgift eller uten ansvarsforsikring? Det nye utstyret sjekker alt. Foto: Jon Anders Møllen
TAR DET MEST: Stjålet bil? Manglende EU-kontroll? Ubetalt årsavgift eller uten ansvarsforsikring? Det nye utstyret sjekker alt.
INNTATT POSISJON: Litt i skjul står tollvesenet å kontrollere alt av biler som passerer. Mens det tidligere ble gjort stikkontroller blir nå alle kjøretøy kontrollert.

KRISTIANSAND: — Det er en helt ny verden. Da vi gjennomførte manuelle kontroller undersøkte vi bare en brøkdel av det antall kjøretøy vi gjør nå, og treffprosenten var lav. Nå har vi en voldsom økning i kontrollerte kjøretøy og treffprosenten er nærmest hundre prosent, sier kontorsjef Helge Breilid i Tollvesenet Region Sør.

Tenk deg at du kommer til en trafikkontroll. Du er nesten sikker på at alt er i skjønneste orden, men kjenner likevel på lettelse når de gulkledde kontrollørene ikke hever det røde stoppskilt? Har du flaks? Neppe. Tollinspektørene vet nemlig alt om bilen din før du kommer til kontrollpunktet. Det sørger tollvesenets nye arbeidskamerat for.

Avskilter langt flere

— Erfaringene er veldig bra. På under sekundet kan vi lese av på dataskjermen om folk er skyldig årsavgift, har droppet EU-kontroll eller kjører uten forsikring. Resultatene er at vi avskilter langt flere biler enn tidligere, sier Helge Breilid.

Den digitale kontrollen skjer ved at tollvesenets kamera fotograferer bilskiltet. Bildet blir prosessert gjennom et tekstgjenkjenningsprogram. Skiltnummeret sjekkes så opp mot tollvesenets og Statens Vegvesens anmerkningsdatabase. På under ett sekund vet tollinspektørene om sjåføren har bilholdet på stell.

— Deretter er det bare for tollinspektøren å varsle kollegene om hvilke kjøretøy som skal kontrolleres, sier Breilid.

På kontrollpunktet sitter det ytterligere en tollinspektør som går inn i registrene manuelt for å dobbeltsjekke opplysningene. Tollvesenet lagrer ikke informasjonen og uskyldig kjennetegn slettes umiddelbart.

51 avskiltet så langt

Tollvesenet Region Sør fikk utstyret i høst, men hadde tekniske utfordringer i starten. Men fra januar har det vært gjennomført noen få kontroller.

Så langt er 51 biler avskiltet. 38 av disse fikk skiltene klippet av i Agder. I tillegg har 27 bilister unngått avskiltning ved å betale på kontrollstedet.

— Noe av det mest skremmende er antallet bilister som kjører uten forsikringspapirer. Havner de i en kollisjon med materielle skader eller personskader er de ille ute, sier Breilid.

Helge Breilid til høyre. Foto: Hallgeir Oftedal

Tirsdag tok tollvesenet stilling ved busstoppet på Augland nord for Kristiansand sentrum. På omkring én time ble ti biler med anmerkninger stanset for kontroll. En kvinnelig bilist med ubetalt omregistreringsavgift ble fotgjenger like før Fædrelandsvennen kom til stedet.— Er det mange som forsøker å unndra seg kontroll?

— Vi har ikke opplevd det som noe stort problem, men bilister som stikker fra kontrollen, blir anmeldt til politiet, sier Breilid.

Kontrollene varsles

Kontorsjefen sier veikontrollene også avdekker andre straffbare forhold.

— Vi har opplevd å ta narkotika samt større parti med sigaretter og alkohol når vi har stanset kjøretøy i avgiftskontroll, sier kontorsjefen.

En sjekk i sosiale medier viste at det ikke tok mange minuttene før kontrollen på Augland var varslet blant annet på Facebook.

— Vi vet at det skjer, men opplever det ikke som noe problem. Utstyret er enkelt å sette opp, så vi kan lett flytte oss til andre kontrollpunkter, sier Breilid.

- Ekstremt effektivt

Statens vegvesen tok i bruk et lignende system i 2009. Kontrollene er blitt seks ganger mer effektive.

— Jeg vil si det så sterkt som at systemet er nesten for effektivt for oss. Det er en kjempeutfordring at vi har for lite personell til å takle kontrollene. Vi har opplevd å måtte avbryte kontroller fordi vi ikke er i stand til å ta unna alle som har anmerkninger, forteller sjefsingeniør Tor Aksnes i Veidirektoratet.

Statens vegvesen innførte kamerakontroller for litt over tre år siden. Metoden har ført til en gjennomgripende forandring.

— Da vi gjennomførte manuelle kontroller traff vi på omkring én av fem biler. Nå har vi en treffprosent på nær 100. Vi regner at kontrollene er blitt fem-seks ganger mer effektive. Det er en voldsom økning, sier Aksnes.

Ifølge Aksnes blir i snitt 12 biler avskiltet ved kontroll av tusen kjøretøy. Han sier veivesenet på grunn av den nye teknologien kan avholde kontroller hvor opptil 4000-5000 kjøretøyer blir kontrollert.

— Tidligere måtte vi unngå kontroller på trafikkerte veier fordi det oppsto køkaos. Nå kan vi gjennomføre kontroller på svært trafikkerte veier med stor presisjon. En sideeffekt er også at bileier med alt på stell slipper irritasjonsmomentet ved å bli stanset, sier Aksnes.