I fjor ble det solgt 137 elbiler i Vest-Agder. Det er nesten en fordobling i forhold til 2011. Foto: NTB scanpix

KRISTIANSAND: — Elbiler har en rekke konkurransefortrinn. At man kan kjøre gratis gjennom bomstasjoner i hele Norge, er helt klart en viktig årsak til at flere kjøper elbil, mener Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

I fjor ble det solgt 137 elbiler i Vest-Agder. Det er nesten en fordobling i forhold til 2011. ## - Elbil en løsning

En ny rapport fra Urbanet viser at Kristiansandregionen må kvitte seg med hver tredje bil for å nå målene i Stortingets klimaforlik. Både Mette Gundersen (Ap) og varaordfører Jørgen Kristiansen peker på elbiler og mer miljøvennlige biler som en løsning. Haugneland sier seg enig.

— Det er ingen vei utenom elbil hvis Norge skal nå klimamålene. Vanlige biler kan aldri bli nullutslippsbiler slik en elbil kan. Har du en stor andel elbiler i bilparken, vil utslippene gå kraftig ned, sier Haugneland.

- Ikke eneste løsning

Miljøvernsjef Øystein Holvik i Kristiansand kommune synes det er gledelig at elbilsalget øker. Men han mener det skal langt flere biler til før det får effekt på utslippene.

— Vi må opp på et betydelig høyere nivå enn i dag for at det skal få effekt. Nå er jo dette salget i ferd med å ta av, særlig som nummer to-bil. Det er veldig positivt med tanke på klimautslipp og lokalt miljø, sier Holvik.

Han vil ikke kalle elbiler for nullutslippsbiler, siden de bruker strøm som kan komme fra kullkraftverk eller gasskraftverk.

— Elbiler løser heller ikke køproblemene og reduserer ikke behovet for å bygge ut veinettet. Jeg tenker at vi må stimulere overgangen til elbil parallelt med å jobbe med å begrense biltrafikken gjennom satsing på kollektiv og sykkel. Elbil er ikke den eneste løsningen, mener Holvik.

Flest i Kristiansand

Det store flertallet av de nye elbilene i Vest-Agder i fjor, 117, ble solgt i Kristiansand. I Aust-Agder ble det kun registrert 30 nye biler, opp 30 prosent fra 2011. — Undersøkelser viser at økonomiske og praktiske årsaker går igjen. Hvis det blir dyrere å kjøre bensinbil gjennom en bom, blir selvsagt elbilen mer attraktiv. Med elbil kan du også parkere gratis og kjøre i kollektivfelt, forteller Haugneland.

Av de 232 elbilene totalt i Vest-Agder, er det blant annet registrert 187 i Kristiansand, 17 i Søgne og 14 i Mandal. I de andre storbyene i Norge har Oslo rundt 2.000 elbiler, 525 i Bergen, 435 i Trondheim og 231 i Stavanger, ifølge statistikk fra Grønn Bil.

Fordeler kan forsvinne

Holvik er heller ikke i tvil om at bompenger og rushtidsavgift vil gjøre elbiler mer attraktive.

— Jeg vil tro salget av elbiler kommer til å få seg et skikkelig puff. Det blir jo mer å spare, og da vil enda flere kjøpe. Nå har regjeringen sagt at fordelene elbiler har kommer til å vare noen år til også, sier Holvik.

For elbil-sjåfører kan ikke belage seg på gratis bommer, parkering og kjøring i kollektivfeltet til evig tid.

— På veiene inn mot Oslo har det faktisk blitt et problem med mange elbiler i kollektivfeltet. Det tror jeg ikke blir noe problem hos oss før dette blir regulert nasjonalt. Det gjenstår også å se hvor lenge elbiler får passere gratis i bommen, sier Holvik.

— Hva skjer hvis for mange kjøper elbil i Kristiansand, slik at inntektene fra bommene går ned?

— Da må vi enten redusere ambisjonene på det som skal bygges ut eller sette opp prisen. Men jeg tror ikke vi er der på lenge, sier Holvik.

- Elbil-salget har tatt av

— For vår del har elbil-salget tatt veldig av. Det er alle mulige slags folk som kjøper. Unge og gamle. Men veldig mange av dem er pendlere som kjører til og fra Agderbyene, forklarer Dagfinn Berg, daglig leder i Sørlandets bilsenter i Sørlandsparken.

De forhandler Nissan Leaf, som på kort tid har blitt markedets mest solgte elbil. Berg forteller at miljøhensyn er ganske langt nede på lista når folk kjøper elbil.

— Vi har så ren luft her i byen, så det er ikke så mange som nevner klimautslipp når de kjøper elbil her. Hvis du bor i Grimstad og jobber i Vågsbygd, kjører du gjennom seks bommer daglig. Når du slipper den utgiften, får kjøre i kollektivfelt og i tillegg lade på jobb, blir argumentene mange og gode, mener Berg.

Fra Nissan Leaf kom i november 2011 og fram til nå, har Sørlandets bilsenter solgt 94 elbiler. 65 av dem ble solgt i fjor, ifølge Berg.

Flere ladestasjoner i Vest-Agder

De siste to årene har Vest-Agder hatt en stor økning i antall ladestasjoner.

Ifølge Petter Haugneland ligger Vest-Agder midt på treet når det gjelder antall ladestasjoner. De to siste årene har Vest-Agder fylke pekt seg ut som en av de ivrigste utbyggerne av ladestasjoner. Men her var også utgangspunktet svært dårlig. Fortsatt er ikke antall ladestasjoner målt per innbygger særlig høyt sammenlignet med andre byer. Det er totalt 82 ladestasjoner og ladepunkt i Vest-Agder. Haugneland mener byregioner som Kristiansand bør legge tilrette for støtte til nye ladestasjoner.

— Andre kommuner har gitt borettslag og arbeidsplassser støtte hvis de bygger ladestasjoner for elbiler. Kommuner som tilrettelegger for flere ladestasjoner, gjør det enklere for folk å velge elbil, sier Haugneland.

Miljøvernsjef Øystein Holvik forteller at ATP-samarbeidet har spyttet penger i en del ladestasjoner i distriktet.

— Vi har faktisk gitt litt tilskudd, særlig til arbeidsplasser som vil bygge ladestasjoner. Det har vært nødvendig nå i starten. Etter hvert tror jeg det blir så lukrativt med ladestasjoner at det ikke er behov for stimuli fra kommunens side, sier Holvik.