Årsaken er at forskere mener dårlige levekår i Agder kan skyldes at barna stiller svært ulikt når de begynner på skolen. Femåringer i 50 barnehager i Agder skal i åtte timer hver uke få tett oppfølging av personalet i barnehagen. Det skal gi dem bedre ferdigheter i blant annet språk og tall.

Så skal en gruppe forskere undersøke hva det betyr for hvordan de klarere seg.

— Utgangspunktet er levekårsutfordringen i Agder og hva vi kan gjøre med den. Vi baserer oss på internasjonal forskning som viser at barnehagealderen er en spesielt sensitiv periode for å legge grunnlaget for fremtidig læring. Tidlig innsats kan føre til at flere klarer seg i utdannelse og arbeidsliv, sier Mari Rege, professor ved Handelshøyskolen UiS i Stavanger.

Ifølge Rege er det helt unikt i Norge at de nå setter inn så mye innsats blant femåringene. I tillegg til språk og tallforståelse, skal barna også bli bedre på sosiale ferdigheter og selvregulering.

Barn med slike ferdigheter gjør det bedre på skolen, ifølge Rege.

Store ressurser

Begge fylkeskommunene vil trolig delta i prosjektet. Aust-Agders fylkesordfører Bjørgulv Sverdrup Lund (H) mener innsats i barnehagen akkurat det som skal til.

— Vi bruker 200 millioner i året på å flikke på de dårlige levekårene i landsdelen. I stedet kan vi begynne i barnehagen der vi vet effekten er størst, sier Lund.

Han tror at kommunene kan lykkes i å gjøre noe med levekårene hvis de tar i bruk metodene som skal gjøre barn mer likestilt når de begynner på skolen.

— Vi ser at tradisjoner og levekår går i arv. Da er utdannelse nøkkelen for bedre levekår. Dette handler om å forebygge at våre unge dropper ut, slik 30 prosent gjør i dag.

Stort prosjekt

Agderprosjektet starter til høsten og vil koste 42 millioner til sammen. 27 millioner går til å gjennomføre av læringsopplegget i barnehagene. Det innebærer kompetanseheving for pedagoger og ressurser til å bemanne barnehagene som deltar.

Resten går til selve forskingsprosjektet der tre doktorgradsstipendiater blir ansatt. Prosjektet er endelig sikret etter at det onsdag fikk tilsagn om 10 millioner fra Forskningsrådet.

— Flere studier viser at det å gå i barnehagen har god effekt når det gjelder utdannelse og deltakelse på arbeidsmarkedet. Men vi har få studier på innholdet i barnehagehverdagen og hvilken effekt det har, sier Rege.

Målet er at barn skal stille mer likt når de begynner på skolen.

— Internasjonal forskning viser at barn med foreldre med lav utdanning og inntekt skårer lavere på de ferdighetene vi ønsker å stimulere. Vi vil forske på hvorvidt læringsopplegget vi nå prøver ut kan sikre at barn i større grad har samme læringsgrunnlag ved skolestart, og dermed likere muligheter for å lykkes i utdanningsløpet og arbeidslivet.

150 barnehager

Til sammen 50 barnehager vil bli bemannet opp slik at femåringene får ekstra oppfølging. I tillegg skal det delta 100 andre barnehager som ikke har et slikt opplegg for aldersgruppen. Det skal være frivillig å delta.

— Prosjektet kan få betydning for den nasjonale barnehagepolitikken. Hvis det viser seg at denne tidlige innsatsen har effekt, kan resten av landet lære av Agderprosjektet, sier Rege.