Politiet og vegvesenets kontrollører samles etter å ha stoppet 20 mopeder og lette motorsykler til teknisk kontroll i Elvegata i Kvadraturen mellom kl 7 og 8 på morgenkvisten. Foto: Richard Nodeland
Senioringeniør Kåre Simonsen i veivesenet viser fram merkingen alle mopeder og lette motorsykler skal ha. Merkelappen forteller hvilke originaldeler kjøretøyet skal ha, og gjør det enklere å se om det er tuklet med eller ei. Foto: Richard Nodeland
En av veivesenets kontrollører kommer tilbake etter en prøvetur med en av de lette motorsyklene. Prøveturene tas for å finne ut om kjøretøyet er i lovlig stand. Foto: Richard Nodeland
Yngvar Aas (til venstre) fra politiet og Kåre Simonsen fra veivesenet diskuterer dagens trafikkontroll. Foto: Richard Nodeland

— Det skal ikke være fritt fram å kjøre rundt med ulovlige mopeder eller lette motorsykler, forteller leder for trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon, Yngvar Aas.

Les også:

På vei til skolen

Han er midt i en storkontroll av mopeder og lette motorsykler på vei til Kvadraturen og Tangen videregående skoler, der ni mann fra politiet og veivesenet kontrollerte totalt 20 tohjulede kjøretøy i morgentimene.

En av vegvesenets kontrollører kommer tilbake etter en prøvetur med en av de lette motorsyklene. Prøveturene tas for å finne ut om kjøretøyet er i lovlig stand. Foto: Richard Nodeland

Sivile politimenn stoppet forbipasserende mopedister i Elvegata i Kvadraturen som deretter måtte bli med for teknisk kontroll av kjøretøyet sitt.

Avskiltning og forelegg

Resultatet av kontrollen var fem avskiltninger for trimming, ett gebyr for nedslitte dekk, en anmeldelse for kjøring uten gyldig førerkort og tolv mangellapper.

Konsekvensen rent straffemessig av å kjøre med en trimmet moped er, i tillegg til avskiltning, et forenklet forelegg på 4.200 kroner.

Men ifølge senioringeniør Kåre Simonsen ved Statens veivesen i Kristiansand, som også var til stede på kontrollen, er andre mulige konsekvenser mye verre.

Alvorlige ulykker

— Jeg har ikke vært borti en alvorlig ulykke de siste ti årene med moped som holder lovlig maksfart på 45 km, sier Simonsen.

— Jeg tror hverken ungdommen selv eller foreldrene er klar over hvor risikofullt det er å kjøre over maksfarten, legger han til.

Millionerstatning

— Økonomisk er det også et sjansespill, da forsikringsselskapene gir 100 prosent avkortning i ulykker der trimmede mopeder har vært involvert. Her kan man bli stående personlig ansvarlig for millionerstatninger dersom man skader andre med sin ulovlige moped, advarer Simonsen.

- En myte

At det ofte vises til at den lave farten på 45 km gjør at mopedistene presses ut av veien av busser eller biler, mener Aas er oppkonstruert.

Senioringeniør Kåre Simonsen i veivesenet viser fram merkingen alle mopeder og lette motorsykler skal ha. Merkelappen forteller hvilke originaldeler kjøretøyet skal ha, og gjør det enklere å se om det er tuklet med eller ei. Foto: Richard Nodeland

— Det er en myte at mopedister blir presset eller blåst ut av veien fordi de kjører for seint. De aller fleste ulykkene er utforkjøringer eller kollisjon, forteller Aas.Og for lette motorsykler, som med et trimsett kan få en maksfart på omlag 130 kilometer i timen, mot normalt opp mot 90 km/t for plomberte sykler, vil utfallet ved ulykker ofte bli verre.

Positive tendenser

Til tross for at hver fjerde moped ble avskiltet, mener likevel trafikkavsnittsleder Aas fra politiet at både tilstand og standard på mopedene er bedre enn noen gang.

— Nå ser vi mer normale scootere, der vi før så flere crossere som er lettere å trimme, sier Aas. Han lover likevel flere kontroller fremover.

Over 20 uten førerkort?

— Kan du også få med at mopedister over 20 år uten noen form for førerkort må ta turen oppom trafikkstasjonen, sier Simonsen.

Frem til 2005 var dette lovlig, men nå skal også mopedister kunne fremvise førerkort.

— Du kan enkelt ordne det dersom du fyller alderskravet og møter opp hos oss på trafikkstasjonen, sier Simonsen.