— Jeg forstår at man vil forandre strukturen for bom og at alle må bidra. Men kombinert med det vi har sett av andre reguleringer i Sørlandsparken, begynner dette å ligne på en heksejakt. Det er merkelig at en park som har så mange arbeidsplasser blir straffet så hardt. Det skjønner ikke folk her ute, de føler seg rett og slett mobbet, sier Erik Rostoft, leder i Sørlandsparken Næringsforeningen.

Kristiansand kommune jobber allerede med regler som vil gjøre det forbudt å etablere flere forskjellige former for opplevelser i parken.Nå kan det altså bli bompenger i tillegg.

— Da er det ikke lenger et trafikkregulerende tiltak, men et handelsregulerende tiltak. I tillegg rammer det mennesker som har sitt daglige brød i parken, og de er gjerne lavtlønte.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Ny fordeling

Daglig leder i Kvadraturforeningen, Harald Andersen, mener det er helt rett at bommene fordeles annerledes.

Skal du til Kvadraturen må du betale parkeringsavgift og bompenger, men slipper det i Sørlandsparken. Leder i Kvadraturforeningen, Harald Andersen, mener bomstasjonene i Kristiansand må bli jevnere fordelt. Foto: Jon Anders Skau

— Hvis vi først skal se på veiprising for å begrense bruken av bil, er det en gammel og tradisjonell tanke å kun lage ring rundt et bysentrum. Da må man tenke mer regionalt når man skal få ned bilbruken, sier Andersen.- Så hvis Kvadraturen får bom bør Sørlandsparken også få det?

— Det er vanskelig for en handelsstandsforening å sette seg inn i hvor bommene bør ligge. Men fra et forbrukersynspunkt må man passe på at det blir en jevnere fordeling i hele regionen. Det virker lite gjennomtenkt at en som bor for eksempel i Vennesla må betale for å reise til sentrum, men ikke til Sørlandsparken som er lenger unna, sier Andersen som legger til at han helst ikke hadde ønsket noen bomstasjoner i det hele tatt.

— Jeg mener at man heller burde hatt et påslag på bensin. Men når man først bestemmer seg for veiprising, bør fordelingen være så rettferdig som mulig.

- Feilspor

I Sørlandsparken mener Rostoft at begrunnelsen om å styrke Kvadraturen ikke holder.

— Det er et feilspor å skulle bruke bompenger for å begrense Sørlandsparkens rolle versus Kvadraturens. Et mye viktigere spørsmål er hvordan vi skal legge til rette for næringsutvikling i kommunen, og hvordan Kristiansand skal framstå som attraktivt. Dette tiltaket bidrar ikke til det, sier Erik Rostoft.

— Men bør ikke også Sørlandsparken ta sin del av belastningen?

— Jeg sier ikke at vi ikke skal ta diskusjonen om plassering. Men her snakker man om å ramme et enkelt handelsområde. Dette vil i verste fall føre til at forretninger må legge ned.

Lang kamp

Forslaget om bompenger i Sørlandsparken er ikke nytt. Ifølge Hans Petter Horve i Miljøpartiet, har han kjempet for det i ti år. Han tror at Kristiansand ikke slipper unna enten parkering eller bomstasjoner.

— Departementet har hatt en rimelig klar linje i disse spørsmålene, så jeg tror at det vil komme krav om det, sier Horve som er i tvil om hav bystyret vil si.

— Jeg er redd for at dette blir stemt ned i bystyret, selv om Høyre virker mer lydhør enn tidligere. Mye kommer nok an på hva KrF vil gjøre, sier Horve.