KRISTIANSAND: — Det kommer til å bli en interessant høst, sier lufthavnsjef Arne Johan Johnsen ved Kristiansand lufthavn Kjevik til Fædrelandsvennen.

Til høsten regner han med at det vil bli konkretisert hvilke rutetilbud som eventuelt vil bli nedlagt.

— Hvilke ruter har dårligste trafikkutvikling og er mest utsatt for nedleggelse?

— Det kan jeg ikke si noe om. Spørsmål om rutenedleggelsene er det Avinor sentralt som skal svare på, sier Johnsen.

Daglige avganger

På Kjevik har både Norwegian, Widerøe og SAS daglige avganger. Widerøe flyr til Bergen, Stavanger og Trondheim, SAS og Norwegian flyr til Oslo.

E24 meldte mandag at SAS vurderer å kutte ruter. Nå varsler Widerøe kutt i sitt norske rutetilbud. Imens åpner Norwegian for at avgiften kan gi ruteavviklinger, i likhet med SAS.

Avgiften medfører at alle flygninger fra sørnorske flyplasser ilegges en ekstra avgift på 80 eller 88 kroner. For Widerøe gir det en gjennomsnittlig billettprisøkning på ti prosent, i følge E24. Widerøe setter to nye fly på bakken og begrunner kuttet i rutetilbudet med innføringen av den omstridte flyseteavgiften.

Veldig negativt

— Avgiften slår veldig, veldig negativt ut for de små rutene i distriktene, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe til E24. Flyselskapet tok to fly ut av flåten sin i april, og fram mot vinteren vil de ta ut ytterligere to fly. Det betyr kutt i ruter og kapasitet. Akkurat hvordan er ikke bestemt, men Brandvoll sier rutene langs norskekysten er særlig utsatt, ettersom de allerede er oljebrems-rammet.

— Avgiftsinnføringen gjør det ganske håpløst for oss å få kompensert for nedgangen i oljebransjen, så vi kan ikke utelukke at det blir ytterligere kutt, sier hun.