KRISTIANSAND: Tall for årets åtte første måneder viser at 410.743 mennesker har valgt Braathens via Kjevik. 100.464 har benyttet SAS, som lokalt kom på vingene sent i fjor høst.August-tallene alene forteller om en minus for Braathens med 22 prosent. Svikten på 15.144 passasjerer blir i sin helhet spist opp av SAS, som hadde 15.300 opptatte seter i august.Men virkeligheten for Braathens er neppe så mørk som tallene antyder. I slutten av mars opprettet KLM direkterute mellom Kjevik og Amsterdam. Dermed forsvant de fra statistikken, alle som til da brukte Braathens til Stavanger eller Oslo for å komme videre til kontinentet. I virkeligheten tjener Braathens fortsatt penger på dem, som følge av sin forretningsmessige allianse med KLM.I hele år har Braathens lest tall med minus på Kjevik. De røde prosentene har vaket mellom 14 og 24, med unntak av juni og juli da mange ville fly til Sørlandet. Men sommerbillettene var så billige at selskapet knapt tjente på dem.Da tendensen viste seg utpå vinteren, reduserte Braathens avgangene fra Kristiansand til Oslo fra 11 til ti. På forsommeren forsvant enda et daglig fly.— Vi reduserer ikke ytterligere før SAS viser vilje til det samme, forsikrer distriktssjef Ronny Andersen.Dermed fortsetter Braathens med ni daglige fly, også når vintersesongen tar til 31. oktober.For SAS reduserer ikke.- Vi ligger allerede på et markedsmessig minimum med fem avganger. Egentlig burde vi hatt flere daglige avganger, sier distriktssjef Rune Tonning.Og kampen fortsetter. Den handler fortsatt om lavpris for å fylle flest mulige seter. Men den handler enda mer om markedsandeler, om avtaler med store bedrifter. Det er der pengene egentlig kan hentes.Total vekst

Alt i alt flyr flere enn noen sinne til og fra Kjevik. Etter siste dag i august ble økningen telt opp til 34.120 passasjerer, eller seks prosent. Totalt har 605.000 brukt Kjevik i forbindelse med flyreiser i år.Det meste av plusstallene står utenlandske selskaper for. KLM har fløyet 18.004 siden ankomsten i vår. Maersk har befordret 3304 flere enn til samme tid i fjor.Det minste selskapet som operer på Kjevik, Coast Air, sliter aller mest. Deres årstall til nå viser en svikt på 34 prosent. Bare i august hadde Coast Air 55 prosent færre passasjerer enn for ett år siden.