KRISTIANSAND:Innstillingen fra samferdselskomiteen må på mange måter fortone seg som sur lesing for de stridende parter i lokalmiljøet.Høyre-ordføreren i Kristiansand, som har ivret for utvidelse av bompengeordningen, opplever at Høyre på Stortinget ikke vil støtte denne utvidelsen. Det er to forhold som gjør at Høyres medlemmer i Samferdselskomiteen går mot utvidelse:For det første at det er lokalpolitisk uenighet om dette, og dernest at utvidelsen innebærer at trafikanter som ikke skal benytte den nye veien, blir pålagt å betale bompenger.Men heller ikke KrF-ordføreren i Vennesla, som har argumentert sterkt mot utvidelsen med tre nye bomstasjoner, opplever å få støtte fra sine partifeller i samferdselskomiteen.KrF er nemlig med på å danne flertall i samferdselskomiteen sammen med Ap, Sp, SV og Venstre. Det er disse partiene som danner flertall i komiteen, og går inn for at det etableres tre nye bomstasjoner. Frp er mot bomstasjoner.Men også flertallet (KrF, Ap, Sp, SV og V) har kritiske merknader. I særlig grad synes de den lokale uenighet er uheldig, og også disse partiene har merket seg at en del trafikanter blir avkrevd bomavgift uten at de benytter det nye vegsystemet direkte.— Tross disse forhold vil flertallet går inn for tre nye bomstasjoner, fordi det vil bidra til å bedre framkommeligheten.Det er antatt av tre nye bomstasjoner vil redusere innkrevingsperioden med om lag åtte måneder. Bompengeinnkrevingen kan ut fra dette avvikles ved årsskiftet 2003-2004, mens veiprosjektet Bjørndalssletta-Gartnerløkka ventes ferdigstillet sommeren 2004.Etter at de to bomstasjonene ble åpnet på E 18 er det registrert en trafikkvekst p å30-50 prosent på Tretjønnveien og Tinnheiveien i retning mot byen. Samtidig er det registrert en nedgang i trafikken ved bomstasjonene på to-tre prosent.Det er antatt at de tre nye bomstasjonene kan komme i drift rundt årsskiftet 1999-2000, på Setesdalsveien, Torridalsveien og Tretjønnveien.