grimstad: — Mulighetene er enorme, og vi er allerede i ferd med å drukne i arbeid med å følge opp de forretningsforbindelsene vi allerede har. Og vi vet det komme flere.Det forteller Terje Heiseldal, administrerende direktør for Tønnevold Venture Invest AS, dvs. selskapet som har med forretningsutvikling å gjøre hos O.T. Tønnevold. Han har også den daglige ledelse for datterselskapet AnCom AS.Og er dette selskapet som har fått utviklet den ny antenneteknologien, som er møtte med en nærmest eksplosiv interesse verden over i de miljøer som er interessert i og opptatt av kommunikasjon under krevende forhold. Det gjelder ikke minst produsenter av ulike typer forsvarsmateriell, som Pentagon, og andre, samt redningsselskapet og bilprodusenter verden over hele verden. Ni millimeter

— Men vi ser også at teknologien kan videreutvikles, og finne anvendelse i helt nye sammenhenger, både for militært formål og i det sivile samfunn, sier Heiseldal.Antenneteknologien er unik i verdenssammenheng, ut fra flere forhold. Selve antennen, som har en størrelse på ni millimeter, gjentar ni millimeter, er laget av ferritt. Den opererer i lavfrekvensområdet, fra 500-600 MH og nedover. Lavfrekvente signal gir god dekning i kupert terreng, og de når langt.- Antennen har vist seg å være utmerket til både å sende og motta radiosignaler. Og et annet viktig særtrekk ved denne antennen, er at den baserer seg på bruk av magnetisme ved utsending av signaler. Dermed kan den støpes inn i metall eller betong for den del, og fungere like godt. Dermed kan den også plasseres i fly, helikopter, biler og liknende, uten at det har noen innvirkning på de signaler som sendes og mottas, forklarer Heiseldal. Utforsker

Det amerikanske forsvaret har for alvor for øynene opp for de muligheter som ligger i denne antenneteknologien. Der er fokus ikke bare på overføring av verbal tale. Der er man også interessert i å teste ut om antennen kan brukes ved overføring av data.- Der jobbes det nå med å få Kongressen og Senatet til å bevilge flere millioner dollar til uttesting av vår antenneteknologi, forteller Terje Heiseldal.Dette er også bakgrunnen for at AnCom har inngått samarbeidsavtale med USA's ledende elektronikkaktør for samarbeid om leveranser til det amerikanske forsvaret.Det lille Grimstad-selskapet er allerede i tett inngrep med Delphi Automotive USA om bruk av den ni millimeter store ferrittantennen. Delhpi er et kjempekonsern med 288.000 ansatte og 200 fabrikker rundt om i verden. - Det produseres knapt nok en bil noe sted i verden, uten at man finner Delphi-komponenter i den, sier Heiseldal. Foreløpig driver konsernet testing av AnCom-teknologien. Men bestemmer de seg for dette, så blir det sus over etterspørselen, sier Heiseldal, og regner med at produksjonen av antennene da må skje i USA.- Selv om det ikke har vært drevet noen form for markedsføring av våre antenner, så selges de allerede i mindre antall over hele verden, til forsvar, redningstjeneste og private selskapet, fra Australia til Svalbard, forteller han.På kundelisten finnes navn som Royal Air Force, New York Police, helikopterprodusentene Augusta og Bell og norske 333-skvadronen. Sivil bruk

Også i rent sivil sammenheng er teknologien interessant. I enkelte miljøer, for eksempel på oljeplattformer, er det interessant å vite hvor personell til en hver tid oppholder seg.Antennen kan for eksempel monteres inn i skohælen, og fortløpende sende signaler til en sentral. Samme teknologi kan brukes i mange andre sammenhenger. Det kan for eksempel tenkes at barn utstyres med en slik antennebrikke. Da vil foreldrene til en hver tid kunne vite hvor de er. Annen aktuell anvendelse kan være til å oppspore stjålne biler og båter. Systemet har allerede vært testet som elektronisk sauebjelle, der antennen er integrert på et kretskort og montert i halsbåndet.