Kristiansand: -Vi var her halv ni, for jeg trodde det åpnet ni. Så kom vi tilbake igjen klokken ti og sto i kø til tolv, forteller Merethe Andersen, som hadde med seg tre barn i køen. Grunnen til at hun orket det, er at de 100 første kundene ble med i trekningen om en bli ny-dag. Hun vant ikke, men gjorde til gjengjeld et skinnjakke-varp.— Jeg fikk den for 100 kroner, den kostet egentlig 1300, forteller hun når vi møter henne senere. Skal komplettere Markens

Sammen med Merethe veltet et lass med nysgjerrige mennesker inn i Postgården torsdag klokken tolv. Varaordfører Bjarne Ugland (Ap) klippet snoren, og kampen om å komme først inn var så hard at noen til og med fikk skoen ødelagt. - Senteret skal være litt annerledes, og det skal komplettere Markens. Vi skal ligge litt over middels når det gjelder pris og kvalitet. Dette skal være et sted for å handle og å oppleve det siste nye innen moter, sier senterleder Nina Cecilie Hansen. - Målet er at kundene kommer til byen i stedet for å dra til andre store senter rundt byen, sier hun. - Hvilke mål har dere når det gjelder omsetning?- Det kan jeg ikke gå ut med nå. Men vi har et mål vi vil strekke oss mot. Jeg kan komme tilbake til det økonomiske når det har gått litt tid. Ikke alle åpnet

Men ikke alle butikkene kunne servere kake og slående tilbud torsdag. Bare åtte av de 13 butikkene er nemlig åpnet. Fem butikker åpner på sensommeren. - Vi har fått bruke lang tid på å avgjøre hvilke butikker vi skal ha i senteret, og det er viktigste. Alle må passe sammen, og siden vi har den rette miksen på sikt, gjøre det ikke noe at ikke alle butikkene kunne åpne i dag, sier Astrid Sjurseike.Hun har vært senterleder på Kvadrat på Sandnes i ti år, og er engasjert av Rambøll Unico AS for å være med på å gjøre postgården ny.- Butikkene skal ha bevist at de har livets rett før de får etablere seg i senteret. Vi legger listen litt høyere og finner butikker som ligger over snittet, sier Sjurseieke. - Utfordringen er å gjøre fellesarealet romslig, og samtidig få plass til flest mulig butikker. Moderne butikker krever spesielt tilrettelagte lokaler. Senterledelsen og representanter for alle butikkene var til stede på en intern åpning torsdag klokken ti. Flotte ord, blomster, kanapèer og champagne måtte til for å feire dagen. Deretter gikk dørene opp for folkemassen, og den gamle nye postgården ble fylt med kjøpesenter-lyd.hilde.moi@fedrelandsvennen.no