GRIMSTAD: Dermed er fjerningen av skipsvraket endelig kommet skikkelig i gang. Den 100 tonn tunge baugen var det eneste av vraket som stakk over vannflaten. Under vann ligger fem deler til klare for fjerning. Skipet er sprengt i stykker med dynamitt. Den tyngste delen er akterenden som har sklidd ned til 15 meters dyp.— Vi har en seksjon til ferdig stroppet, men aner ikke når vi kan fjerne resten av skipet. Været ved Håkallen i Grimstad er lunefullt. Vi kan dra ut på morgenen, men må returnere etter en time eller to fordi det plutselig blåser opp, forteller operasjonsleder Alf Juul.- I en periode på tre uker kom vi på sjøen i seks dager. Søndag fikk vi stroppet baugen, men så begynte det å blåse og vi måtte komme oss i land. Det er en mulighet for at vi flytter de andre bitene til ei lun vik for mellomlagring for å utnytte de få stille timene vi kan få.Fristen er ute?

Mannskapet om bord i «Trosvikgubben» og de andre fra Taubåtkompaniet er lei av å være på jobb i Grimstad. Alt det dårlige været gir for mye kjedelig ventetid.Grimstad kommune ga Trondheims-selskapet Taubåtkompaniet frist til 15. mai med å fjerne «Sønnodd», som forliste natt til 22. november. Nå håper Alf Juul at det skal være mulig å fjerne resten av skipet før turistene entrer skjærgården.- Men greier vi det ikke, må det vel være bra underholdning å følge vrakfjerningsarbeidet, mener Juul.Dårlig butikk?

Juul vil ikke snakke om hvor mye penger Taubåtkompaniet vil sitte igjen med etter vrakfjerningen, men han bekrefter at han trodde det skulle bli en langt enklere jobb å fjerne vraket.Vrakdelene av «Sønnodd» skal fraktes på lekter til opphugging, men stålprisen er så lav at vraket har negativ verdi. Taubåtkompaniet har hatt fem til sju mann liggende på hotell i Grimstad i flere måneder.- Fordelen er at vi bruker egne lektere, taubåt og kranlekter. Dermed blir kostnadene redusert, sier Juul.