KRISTIANSAND: — Statsbygg driver storstilt utbygging av høyskoleområdet på Gimlemoen, men nekter å være med å spleise på utgiftene til ny atkomstvei. Vi kommer til å stå knallhardt på at staten skal bidra økonomisk til veibyggingen, sier Frp-leder Olaf Messel.Han mener staten må ta det hele og fulle ansvaret for at planene om en veiforbindelse mellom Bjørndalssletta og Gimlemoen har kjørt seg fast. Prosjektet med tunnel gjennom Prestheia er kostnadsberegnet til nesten 55 millioner kroner.- Det blir ikke noen vei om staten ikke endrer holdning i forhold til finansieringen, sier Messel.Nei til bompenger

Byutviklingsstyret skulle ha behandlet saken 6. mai. Administrasjonen i kommunen innstilte på å ta HiA-forbindelsen inn i bompengeordningen, men politikerne vedtok å utsette saken.- Det er helt uaktuelt å finansiere denne veien med bompenger, og det har da bystyret også sagt klart fra om. Saken ble utsatt for at administrasjonen på nytt skal forsøke å komme til en ordning med Statsbygg, sier Olaf Messel, medlem i byutviklingsstyret.Høyre-leder Steinar J. Olsen vil heller ikke bruke bompenger for å bygge ny vei til Gimlemoen:- Vi mener det er urimelig at kristiansanderne skal finansiere en vei som kommer som følge av den statlige utbyggingen på Gimlemoen. Jeg kan vanskelig se at det blir noen løsning på denne striden om ikke staten kommer inn med midler til veiprosjektet, sier Olsen.Ingen overraskelse

Varaordfører Harald Sødal (KrF) er like motvillig som Messel og Olsen til å benytte bompenger på HiA-atkomsten:- Hvis staten ikke går inn med midler, vil denne saken forbli uløst, for kommunen har ikke penger til å finansiere dette. Bompenger kommer ikke på tale, sier Sødal, som mener den fastlåste striden mellom kommunen og staten ikke bør komme overraskende på noen.- Jeg sa for lenge siden at dette ville skje. Før flertallet i bystyret vedtok den dyreste tunnelløsningen i Baneheia, advarte jeg mot at det ikke ville bli penger igjen til HiA-atkomsten. Hadde vi valgt en billigere løsning i Baneheia, hadde vi hatt penger, sier Sødal. (May 19 1999 9:30)