Dette blir konsekvensen dersom et vedtak fattet i Stortinget i fjor om forsert utbygging av E 18 gjennom Aust-Agder, ikke blir fulgt opp med bevilgninger over statsbudsjettet for 2003. Veisjef Gunnar Lien peker på dette i sitt forslag til riksveibudsjett som i dag er oversendt Statens vegvesen, Vegdirektoratet.105 millioner

For å kunne åpne denne strekningen sommeren 2004, trengs det 150 millioner kroner i 2003. I rammetallene fra Vegdirektoratet er det bare ført opp 105 millioner, der 35 millioner er statlig tilskudd og 70 millioner bompenger. Det statlige tilskuddet er redusert med 15 millioner kroner i forhold til handlingsprogrammet for 2002-2005. Da Stortinget økte bevilgningene til 140 millioner i 2002, ble det lagt til rette for tidligere åpning av veianlegget. Dette er imidlertid ikke blitt fulgt opp ved de rammene som nå er lagt for 2003. Veisjefen ber nå om en snarlig løsning.Grimstad — Dyreparken

Stortinget vedtok i fjor å øke lånerammen for Aust-Agder Vegfinans AS fra 60 til 230 millioner. Formålet var også å forsere planleggingen og ervervet av grunn for ny E 18 mellom Grimstad og Dyreparken. I handlingsprogrammet til Vegdirektoratet for 2002-2005 er det ikke justert for den vedtatte økningen i låneopptaket, med det resultat at den formelle godkjenningen for å benytte disse midlene mangler. Veisjefen ber om at dette blir løst alt i vår, eller at budsjettet for 2002 blir justert.Blakstad bro

Bygging av ny Blakstad bro i Froland er med i budsjettforslaget, med en kostnadsramme på 30 millioner fordelt på to år og med ferdiggjøring i 2004. Minstebevilgning i 2003 for å starte opp arbeidet er 10 millioner kroner.Mindre til vedlikehold

Stortingsproposisjonen om en delvis bompengefinansiert utbygging av riksvei 9 legges fram for Stortinget i vår. Prosjektet omfatter utbedring av flere parseller av riksveien gjennom Setesdal til tofelts vei. I tillegg blir det mer arbeid med rassikring. Bompengepakken er på totalt 206 millioner, av dette er 140,5 bompenger.Når det gjelder trafikksikkerhet, vil det bli sterkt fokus på møte- og utforulykker. Det blir dobbelt så mange bilbeltekontroller neste år, og kontroll av tunge kjøretøyer blir intensivert.Vippa bro skal utbedres, og to smale broer på E 18 er planlagt utvidet. Veisjefen er også i år bekymret for reduserte rammer på driftsbudsjettene, noe som går ut over det generelle vedlikeholdet. Dersom dette fortsetter, kan det få alvorlige konsekvenser på lengre sikt.