KRISTIANSAND: – Det er ingen vil om at Color Line-eier, Nils Olav Sunde, har mange penger. Det er også en kjent sak at han gjerne vil drive rederivirksomheten fra Norge. Spørsmålet er bare om det ikke etter hvert kommer til å koste mer enn det smaker.

Det er sier Svein Ove Lauritsen, en av de Color Line-tilsatte som føler på usikkerheten for sin egen jobb og jobben til de ca. 2.700 kollegene han har i rederiet. Usikkerheten øker etter hvert som man nærmere seg årsskiftet 2005/06. Uroen har fått ekstra næring etter at Fjord Line har besluttet å flagge ut.

Ved årsskiftet 2005/06 er det slutt på ordningen med nettolønn for norske sjøfolk på norske ferjer i utenriksfart. Det betyr at ordningen med at rederiene får refundert skattetrekk og arbeidsgiveravgift opphører. For Color Line betyr det et inntektsbortfall, eller mer presist en kostnadsøkning på rundt 200 millioner kroner i året.

– Vi som sjøfolk blir trukket skatt på nøyaktig samme måte som en hver annen norsk arbeidstaker. Men rederiene får refundert dette beløpet, og slipper samtidig å betale arbeidsgiveravgift, sier Lauritsen.

Både i Danmark, Sverige og andre EU-land kommer ferjerederiene til å beholde nettolønnsordningen, i alle fall fram til 2011. I Norge har nettolønnsordningen for sjøfolk vært en politisk kasteball i flere år. Men nå har flertallet på Stortinget sagt at refusjonsordningen skal opphøre ved utgangen av 2005. – Det er ufattelig at ikke norske politikere begriper at dette setter norske ferjerederier i en helt håpløs konkurransesituasjon overfor andre lands ferjerederier, sier Svein Ove Lauritsen.

Han viser til at når man fjerner refusjonsordningen, vil lønnskostnadene for en norsk sjømann bli om lag 40 prosent høyere enn for et rederi i et land der refusjonsordningen fortsatt skal gjelde, som for eksempel Danmark.

– I alle andre sammenhenger er politikerne opptatt av at vi skal følge EU og EU’s regelverk. Bare ikke i denne sak, sier han.

Svein Ove Lauritsen, som også sitter i tillitsmannsutvalget i Color Line, legger ikke skjul på at han synes utsiktene for den norske sjømann er dystre.

– Risikoen for at en betydelig andel av sjøfolkene i Color Line havner på land i nær framtid, er meget stor, sier han.

Helge Otto Mathisen, som er informasjonsdirektør i Color Line, sier til Fædrelandsvennen at rederiet ikke har noen aktuelle planer om utflagging.

– Vi har som ambisjon å drive rederivirksomheten fra Norge, også etter 2005, sier han.

Blant annet viser han til at det arbeides med å finne løsninger som gjør at det i fortsettelsen skal være mulig å drive med norsk mannskap.

– Vi har demonstrert hinsides en hver tvil at vi kan drive effektivt og rasjonelt. Og inneværende år har vært usedvanlig aktivt, med kontrahering av ny ferje, Color Fantacy, til 2,5 milliard kroner og ny rute på Vestlandet til våren. Det viser at vi satser aktivt på ferjedriften, sier han.

Men han legger heller ikke skjul på at konkurransevilkårene må være mest mulig lik.