Det var svaret vi fikk fra Arbeidsforskningsinstituttet, Statens arbeidsmiljøinstitutt og konsulentselskapet Mentor Partner AS i Kristiansand, som driver med personalrekruttering og bedriftsutvikling.Men selv om det ikke finnes noe konkret svar, har vi fått en del tips for hvordan du skal trives bedre på din jobb. — Du bør ikke ha det slik at du gruer for å møte en ny arbeidsdag. Dersom det er på dette viset må noe gjøres, fikk vi beskjed om.- At mange gruer seg til å begynne på jobb etter ferien, er det ingen tvil om. Men det er ikke forsket på hva som kan gjøres for at folk lett skal komme i gang igjen etter et ferieopphold, sier forsker og psykolog ved Arbeidsforskningsinstituttet, Asbjørn Grimsmo.Han viser til undersøkelser som er gjort som blant annet forteller at det er overhyppighet av hjerteinfarkt på mandager.- Det er vanskelig å si hva dette betyr, men det kan hende folk blir svært stressa av å starte på jobb igjen etter noen fridager. Etter en ferie blir overgangen atskillig større enn etter bare en helg. Dette bør folk være klar over, og kanskje sørge for en rolig start, sier Grimsmo. Døgnrytme

Stein Knardahl, forskningssjef og professor ved Statens Arbeidsmiljøinstitutt, råder deg til å snu sommerrytmen til normal rytme i god tid før ferien er over.- Kom tilbake til den normale døgnrytmen, du vil da føle deg mer opplagt første arbeidsdag, sier professoren.Han syns det er vanskelig å gi konkrete tips for hvordan du skal bli motivert for en ny arbeidsøkt. Tid til ettertanke

— I utgangspunktet kan ferien være tid til ettertanke. Du bør finne ut om du har den rette jobben eller om du kanskje bør bytte beite. Men husk: Det er ikke alltid grønnere på den andre siden. Og har du overhode ikke lyst å dra tilbake til arbeidsplassen din, kan alternativet være å søke på ny jobb og nye utfordringer, sier Andreas Aase og Jan Oddvar Skisland i Mentor Partner AS.Men er det slik at du skal tilbake til jobben du hadde før ferien og gruer: Tenk over hva du syns er vanskelig. Er det for eksempel:ArbeidsoppgaveneSjefenKollegaerArbeidsmiljøetSpør deg selv om det er noe du kan gjøre for å endre på det som er galt.- Det er svært individuelt og det vil variere fra arbeid til arbeid hva som kan gjøres for å bli motivert for jobben. Men husk å still deg spørsmålet: Hva kan jeg selv gjøre, understreker de to fra Mentor Partner.Og her er en del forslag fra dem og fra Knardahl som kanskje kan hjelpe deg til å trives bedre på din arbeidsplass:Tenk positivt. Det virker ikke alltid, men negative tanker virker alltid. Så kutt ut «kos med misnøye», det vil si samtaler hvor du prater negativt. Vær konstruktiv.Dersom det er noe du ønsker å endre på still deg spørsmålet om det er realistisk at du kan få gjort noe med dette. Ikke bruk energi på noe du vet er nytteløst.Ikke være redd for din overordnede. Ta en prat med han/henne, diskuter det du kunne tenke deg å endre på. De fleste ledere ser positivt på en slik samtale.Du må selv få en følelse av at du er viktig for jobben.Plages du av at du ikke liker kollegaer. Vurder om du bør prate med han/henne om problemet. Husk at en konflikt med en kollega er en enorm energilekkasje. Det finnes undersøkelser som viser at åpenhet, også om problemer, på sikt gir bedre arbeidsmiljø.Jobb med deg selv slik at du ikke irriterer deg så mye. Tenk romslig. Mange irritasjoner er helt unødvendige - du kommer for eksempel ikke fortere fram i bilkøen til jobb om du ergrer deg. Se på bilturen som et avslappende pusterom.Vedvarende følelse av at du ikke klarer alt du skal gjøre tapper deg for energi. Forsøk om du kan bli flinkere til å ta hensyn til ditt eget liv.For å redusere stresset kan det være lurt å planlegge dagen og arbeidsuka godt. Lag ukeplaner. Et annet tips om du har mye ugjort arbeid, sett av en morgen eller kveld og rydd unna mest mulig. Husk å markere på arbeidsplanen din når du er ferdig med en arbeidsoppgave. Vis deg selv alt du har utført. Tenk slik om du er stresset og føler at du får oppgaver du ikke mestre: Dette er ikke det viktigste i livet mitt - det kan redusere stresset.Gjør de kjedelige arbeidsoppgavene først.Syns du arbeidsoppgavene er ensformige - kanskje du kan jakte på et kurs som kan føre deg mot nye og utfordrende oppgaver.Ha alltid som mål at du skal gjøre jobben bedre og bedre, en slik indre motivasjon er bra.Trivsel er veldig viktig. Ofte kan du selv gjøre noe for å øke trivselsfaktoren. Du kan for eksempel pynte opp med blomster og bilder, sørg for felles og koselig lunsj, ta med deg kake eller liknende på jobben, arranger sosiale festligheter.- Hvis du yter godt på jobben, vil du trives bedre, sier Knardahl.