Det sier seksjonssjef Jan Schrøder i Forbrukerrådet til NTB. Han mener situasjonen har endret seg betydelig og blitt langt klarere etter at Utenriksdepartementet søndag ettermiddag kom med et offisielt råd om ikke å reise til katastrofeområdene.

– Hvis turoperatører som sender ned fly for å hente hjem turister som planlagt kommende uke, samtidig tilbyr de som har bestilt reise å bli med på eget ansvar, er den rettslige situasjonen endret for begge, sier Schrøder.

Han mener likevel at reiseselskapene ikke helt kan fraskrive seg ansvar ved å advare og overlate valget til den enkelte.

Sjekk reiseforsikringen

Schrøder sier de reisende i en slik situasjon absolutt bør undersøke grundig hva slags reiseforsikring de har.

– Man kan kanskje si at ansvaret i noen grad flyttes fra turoperatøren og over til forsikringsselskapet. Derfor er det viktig at ingen reiser i strid med UDs råd uten å være sikker på at de har en tilfredsstillende forsikring, sier Schrøder.

Forbrukerrådet gir vanligvis generelle råd, men Schrøder sier at spørsmålet om forbrukerens rettigheter også avhenger av hvilke omstendigheter han har vært utsatt for.

– Slik jeg har forstått det har denne katastrofen rammet spesielt hardt de som oppholdt seg nærmest stranden, mens folk som bodde langt inne på land ikke merket så mye til det hele, sier Schrøder.

Det vil få betydning når enkeltsaker kanskje skal vurderes økonomisk i ettertid.

Starter vurdering

Forbrukerrådet vil mandag starte en gjennomgang av de problemstillinger som kan tenkes å oppstå etter at rundt 3.000 nordmenn ble utsatt for flodbølgene på feriestedene rundt Det indiske hav.

Schrøder mener de helsemessige konsekvenser av de store ødeleggelsene ikke er avklart og at epidemier i kjølvannet av store naturkatastrofer ikke kan utelukkes.

Derfor frykter han at det også kan oppstå skader i dagene og ukene etter at flodbølgene rammet.

Forbrukerrådet håper uansett at både reiseselskap og forsikringsselskaper vil strekke seg meget langt overfor sine kunder i kjølvannet av den katastrofen som har rammet.

– Men vi avklarer og forbereder oss for å kunne bistå dersom noen ber om hjelp i ettertid, sier Schrøder.