VENNESLA: — Det er mange i Vennesla som lurer på hvor pengene fra bommen egentlig havner. Jeg tror de forventer resultat andre steder enn kun i Kristiansand, sier Bjørn Trygve Nordhagen.Den lokale Ap-politikeren sykler eller kjører forbi bommen på Sødal hver dag på vei til jobb. 2250 biler passerer her hvert døgn. De fleste fra Vennesla.I år vil Kristiansand få inn rundt 4,1 millioner til nye veier fra denne bomstasjonen. I bomstasjonen på Grim kommer det inn rundt 15,3 millioner i året. Også her passerer det mange venndøler.Ordfører Torhild Bransdal var mot bommen da den kom og er det fortsatt.- Jeg mener fremdeles at det er prinsipielt feil at folk i Vennesla skal betale for en annen vei enn den de kjører på, sier hun. Sødal og Grim

Pengene som kommer inn på Sødal og Grim blir brukt på E 18 og E 39. Til stor irritasjon for de som betaler.- De som bor på Torridal og i Vennesla opplever at de ikke får noe tilbake. I stedet ser de at trafikkmaskiner blir trykt inn i Kvadraturen, sier Bjørn Trygve Nordhagen som leder bygg- og miljøutvalget i Vennesla.Han vil at penger fra bomringen blir brukt på Setesdalsveien og Torridalsveien.I tillegg foreslår han at noen av bompengene blir fordelt til de kommunene som er med i ordningen ATP.ATP (Areal og transportprosjektet for Kristiansandsregionen) er et samarbeid mellom Vennesla, Songdalen, Søgne, Kristiansand, Lillesand og Birkenes. De fordeler penger seg imellom til myke trafikktiltak.- Det må være en forutsetning for at det skal være det minste snev av forståelse for denne bommen, sier Nordhagen.Han tviler likevel på at Kristiansand vil få en eneste venndøl til å støtte forslaget om å øke bomavgiften til 25 kroner.- De har sett at prosjektene på E 39 og E 18 begynner å bli ferdige og begynner kanskje å øyne et håp om at bommen skal forsvinne. Men så får de altså melding om at bommen skal bestå og at det skal koste 25 kroner. Bruker E 18

Nordhagens kollega i Kristiansand er Hans Otto Lund som leder byutviklingsstyret. Han er uenig i at venndølene ikke får noe igjen for millionene de har betalt i bompenger. Selv om pengene ikke blir brukt på veiene der bomstasjonene ligger.- Venndølene kjører også til Lillesand og Mandal. Så veiene er minst like viktige for Vennesla som for Kristiansand. Skal venndølene til Vågsbygd, står de i den samme køen som kristiansanderne, sier Lund.