KRISTIANSAND: Hovedårsaken til den siste forsinkelsen er siste nytt fra Color Line.— Rederiet har konkrete planer om en storferje. Derfor trengs en betydelig økning av oppstillingsplasser for biler, sier Bjørg Wallevik til Fædrelandsvennen.Løsningen kan bli et lokk over dagens oppstillingsplasser og parkering i to etasjer.I 2003 avløste Wallevik Ulf Engh som styreleder for Euroterminalen, en trafikkmaskin som skal koordinere det meste som er av kollektiv transport inn til og ut av Kristiansand.Samtidig med omreguleringen vil eierne av det 10.000 kvadratmeter store terminalbygget søke om å utvide arealet av det planlagte kjøpesenteret fra 20.000 til 30.000 kvadratmeter.- Interessenter står i kø, sier Wallevik.Hun håper arbeidet med terminalen kan starte så snart bystyret har vedtatt den nye reguleringsplanen, trolig neste vår.- I så fall kan terminalen stå ferdig i 2009, sier den tidligere ordføreren.Det 25 etasjer høye hotellet, på folkemunne kalt Babels tårn, er nå visket bort fra tegningene. Ingen av de involverte har lenger tro på hotellprosjektet.Terminalen har vært planlagt siden 1995, de fem første årene som fellesterminalen.I tur og orden har 2000, 2006, 2007 og 2008 vært nevnt som årstall for terminal klar til bruk.- Forstår du at mange tviler på prosjektet?- Jeg skjønner at folk lurer. Men saken har vært svært komplisert.- Lover du at Euroterminalen kommer?- Den kommer hvis bystyret vil regulere en gang til og dersom eierne står oss bi, svarer Wallevik, og tenker på Kristiansand kommune, Vest-Agder fylkeskommune, Rom Eiendomsutvikling, Jernbaneverket og Kristiansand Havn.Jernbaneverket er villig til å trekke sporene 1 og 2 noen meter nordover for å gi plass til terminalbygget. De øvrige endesporene skal kles med halvtak.Bjørg Wallevik sier at planarbeidet med Euroterminalen så langt har kostet rundt seks millioner kroner. Daglig leder i Euroterminalen AS, Harald Hille, har vært prosjektleder og er eneste gjenværende i styret siden selskapet ble stiftet i 1997.Han avviser å ha tjent store penger på arbeidet.- Jeg har kun gjort det administrative arbeidet og fått 300.000 kroner i året, inklusive moms. Seks millioner kroner til planlegging må ses i sammenheng med investeringer for to milliarder kroner i hele området mellom Gartnerløkka og havna. Hille legger til at usikkerhet rundt veiløsning på E 39 er en av flere naturlige forklaringer på de mange forsinkelsene.