Kristiansand: — Bussmetroen skal jo gå omtrent hvert femte minutt, og når vi må stå opptil fem minutter for å komme over Markensgate, vil bussene hope seg opp og kjøre i samme rute, sier bussjåfør Harald Høversland. Han har kjørt buss i Kristiansand i 27 år.Krysset Markensgate-Henrik Wergelandsgate er ikke regulert som gangfelt. Det betyr i praksis at bilene har forkjørsrett når fotgjengerne.- Men vi kan jo ikke kjøre på dem heller. Jeg har til og med sett politi som bare har spasert rett over som om det var gangfelt, sier han. Vil ha lyskryss

I følge Høversland reagerer også mange av kollegaene på problemet.- Jeg opplever også problemet når jeg kommer med privatbilen min, sier han.Det går en jevn strøm med personer i Markensgate, som er regulert som gågate, over Henrik Wergelandsgate.- Folk reagerer heller ikke på signaler fra meg. Jeg prøver å lirke meg gjennom, men det hender rett som det er at folk kjefter på meg når jeg «trenger» meg på, sier Høversland som aldri bruker fløyta på fotgjengerne.Han skulle gjerne sett at krysset ble lysregulert.- Da blir det kortere ventetid. På Karl Johan har de lysregulert krysset nederst mot Oslo S. Det fungerer veldig bra, sier Høversland.I krysset Tollbodgata-Markensgate er overgangen regulert med gangfelt. Konflikt

Byingeniør Knut Kristensen er kjent med irritasjonen fra de kjørende.- Men den er akseptabel. Det vil alltid være en interessekonflikt mellom kjørende og gående. Markens er en gågate, men vi er avhengig av at nødvendig transport krysser gågaten, sier han.Han synes at krysset slik det er organisert i dag fungerer utmerket.- Det fungerer utrolig bra på de gåendes premisser. Vi har knapt hatt en eneste ulykke i krysset de siste årene. Folk kjører først når de har fått øyekontakt med fotgjengerne, sier han.Kristensen tror ikke lyskryss er tingen.- Da må man stole på mekanikken, og man får ikke samme smidighet, sier han.Alternativet til dagens situasjon vil være ytterligere innskjerpinger.- Vi tar problemene nr de kommer, men det kan for eksempel bli aktuelt å gjøre Henrik Wergelandsgate om til en ren kollektivgate, sier byingeniøren.