KRISTIANSAND:— Det er klart det finnes måter å gjøre dette på. Tidlig på nyåret setter vi oss ned, og forsøker å konkretisere ulike modeller for hvilke grep som kan gjøres for å få en raskere utbygging av E 18, sier veisjef Olav Ellevset i Aust-Agder til Fædrelandsvennen.I korte trekk er grunntanken at private entreprenører påtar seg hovedtyngden av arbeidet med å bygge veien, og at de i første omgang også må bære vesentlige deler av kostnadene. Men i bunnen ligger en finansieringsplan, basert på statsbevilgninger og bompengeinntekter, som sikrer entreprenørene fullt oppgjør.- Poenget er at E 18 blir bygd og kan settes under trafikk mye raskere enn om man skal vente på de ordinære bevilgninger, sier Ellevset.Man skal under drøftingene på nyåret, også vurdere nærmere om det er mest hensiktsmessig å bruke denne privat/offentlige løsningen på hele etappen Grimstad-Dyreparken eller om man i første omgang bør begrense seg til de 13 kilometerne mellom Kjerlingland og Dyreparken.Begeistring

Blant entreprenørene på Sørlandet er disse tankene mottatt med begeistring.- Dersom vi fortsatt skal beholde og kunne videreutvikle et aktivt næringsliv på Sørlandet, er vi helt avhengig av en ny og moderne E 18 innen rimelig tid, sier Ulf Bergsmo i Landsforeningen for bygg og anlegg, avd. Sørlandet.Han synes det er prisverdig at vegvesenet går inn i problemet rundt forsert utbygging av E 18 fra helt nye vinkler, både med hensyn til finansiering og anleggsdrift.- Vi skal iallfall gå inn i drøftingene med Vegvesenet i Aust-Agder med løftet visir og uten noen bastant forutinntatte holdninger, sier han.Modeller

— Oppgaven består egentlig i å sette sammen pakkeløsninger som ivaretar både veivesenets og entreprenørenes interesser, og som samtidig gir stor samfunnsmessig gevinst ved at veien kommer raskere enn den ellers ville ha gjort, sier Ellevset.Man må sette sammen en finansieringsplan som strekker seg over et visst antall år, for eksempel åtte. Men entreprisen baseres på at jobben skal være gjort på kortere tid, tre år, fire år.- Men entreprisen må trolig også innrettes sånn at den gir bonus til entreprenørene dersom de utfører jobbe raskere enn det som er kontraktsfestet, sier Ellevset.Han ser også for seg at kontraktene må gi entreprenørene muligheter til å ta andre oppdrag i markedet i anleggsperioden, for deretter å vende tilbake til E 18-prosjektet.Detaljering

— Det er slik og lignende forhold vi vil drøfte med entreprenørene i detalj tidlig på nyåret, og se om det er mulig å komme fram til modeller der begge parter føler at deres interesser blir godt nok ivaretatt, sier Olav Ellevset.Lignende samarbeidsprosjekt har aldri tidligere vært gjennomført, iallfall ikke i så stort omfang. For etappen Kjerlingland-Dyreparken blir det snakk om en entreprisesum på 500-700 millioner, avhengig av hvor mye av veiprosjektet som legges inn i en slik samarbeidsmodell.- I og med at prosjektet inkluderer bruk av så mye private penger, må et slikt opplegg som dette også godkjennes av Stortinget, sier Olav Ellevset.