MANDAL: — Det er vemodig å slutte, men samtidig ser jeg fram til å disponere tida mi som jeg vil. Og heldigvis har jeg mye å finne på. Hvis jeg mot all formodning skulle kjede meg, får jeg dra til kontoret og plage Johnny litt, for jeg har mye oppe i hodet som ikke har kommet ned på papiret, sier Arne O. Johannessen. Stort sett har han holdt seg til sin trofaste elektriske skrivemaskin, men når Johnny Hansen snart overtar som havnefogd, får datamaskinen fast innpass på havnekontoret. Da havnestyret i Mandal markerte Johannessens avgang i går, var det den avtroppende havnefogden selv som serverte kaffe og kake. Institusjon

Siden Johannessen begynte som Mandals havnefogd i 1981, har han rukket å bli en institusjon innen båtlivet i byen. Noen syvende far i huset skal han imidlertid ikke bli, forsikrer han, selv om han lover å være tilgjengelig med råd etter behov. Først og fremst skal Johannessen nyte pensjonist-tilværelsen hjemme på Sånum. Av tidligere bedrifter er Johannessen mest stolt av utbyggingen av havna på Gismerøya. I 1994 ble dypvannskaia utvidet fra 100 til 170 meter for å kunne ta imot flere større skip. Utbyggingen til 6,6 millioner kroner ble i det store og hele finansiert av havnevesenet. - Gismerøya har vært en suksess, det er det ingen tvil om. Havna ligger glimrende til ut mot kontinentet. Dette tilbudet må selges, og det får bli Johnnys oppgave, sa Johannessen. Han vil ikke gå nærmere inn på de negative opplevelsene fra tiden som havnefogd. Overveiende har han fine minner. - Arne har ført havnen på en fantastisk flott måte. Jeg gleder meg til å ta fatt etter ham, svarte påtroppende havnefogd Johnny Hansen. Hansen har tidligere vært havnesjef i Kristiansand. Den siste tiden har han tilbrakt mye tid sammen med veteranen Johannessen for å bli kjent på sitt nye arbeidssted. Mange planer

Lilli Ann Aanensen, leder for havnestyret i Mandal, forteller om et tett program utover høsten. - Vi skal ha en havnebefaring senere i måneden med den nye og den gamle havnefogden. Deretter skal gjestehavna evalueres. Den midlertidige løsninga fungerte bra, men nå trenger vi en permanent ordning. Ellers trenger vi fortsatt flere båtplasser i byen. Og ikke minst må vi ha mer plass til de store seilbåtene, forteller Aanensen. tarald.r.aas@fedrelandsvennen.no