KRISTIANSAND: Om lag sju millioner offentlige kroner er brukt på å utbedre Kuliaveien fra riksvei 9 til Slemyr. 300 meter lenger oppe i bakken holder Vennesla Transportsentral til med 40 trailere som daglig kjører til og fra.— Et under at ikke det har skjedd en ulykke der, mener Johnny Westby, daglig leder i Vennesla Transport.Langs denne bakken bor småbarnfamiliene Gunvaldsen og Lie.- Vi er utrolig skuffet over at veivesenet ikke holdt løftet om å bygge sykkelsti helt opp. Daglig ferdsel langs denne er en kamp på livet, sier Merethe Gunvaldsen, mor til Ole (8) og Anne (5).For å slippe den livsfarlige grøftekanten, er barna henvist til å gå gjennom skogen for å komme ned til trygg gangsti. To millioner

Rundt to millioner ville det ha kostet å fullføre sykkelstien til toppen av bakken og transportselskapets tomt.Merethe Gunvaldsen mener myndighetene har ofret barns sikkerhet for å få råd til sykkelsti for voksne langs riksvei 9 fra Strai til Dalane.- Det er ikke riktig, svarer Øystein Holvik. - Vi har ikke tatt penger fra et prosjekt og overført til et annet. Men pengene for Kuliaveien var allerede brukt opp. Skulle vi ha bevilget to millioner kroner ekstra til mer sykkelsti langs Kuliaveien, ville vi ikke hatt råd til å lage sykkelsti fra Strai til Dalane, sier Øystein Holvik, som er prosjektleder for det interkommunale ATP-prosjektet (areal- og transportprosjektet) i Kristiansands-regionen.Holvik vedgår at situasjonen langt fra er god. Halvannet år?

— Heller ikke vi er fornøyd. Derfor er en videreføring lagt inn i samferdselspakken som gjelder fra sommeren 2007. Da bør resten av denne stien kunne påbegynnes, mener Holvik.Også en annen sårbar etappe av Kuliaveien er utbedret i høst, en kilometers vei mellom Aurebekk og Bergstølhytta.Her er nær 1,7 millioner kroner brukt, med det til resultat av veistubben er blitt en drøy halvmeter smalere enn før.Også her er jobben sluttført uten at den er ferdiggjort. Veien har fått asfalt og ventelommer, men ikke autovern.- Vi hadde langt fra nok penger til å gjøre en fullverdig jobb. Derfor valgte vi å prioritere asfalt på den tidligere grusveien. Og for å få råd til det, måtte vi gjøre den noe smalere, sier seksjonsleder Åge Ragnar Hellerslien i Statens vegvesen.