KRISTIANSAND: Et stort forskningsprosjekt har kartlagt de private skolene og foretatt den mest omfattende sammenligningen av elevresultater som er gjort i Norge, skriver Dagsavisen.

Diskuter: Skriv din mening i debattfeltet nederst i artikkelen! Husk fullt navn.

Det er faglige prestasjoner for alle elevene i skoleåret 2004/05, som danner grunnlaget for rapporten.

Lærer mer ved private skoler

Undersøkelsen viser at elever på private friskoler danker ut elevene i den offentlige skolen, både i grunnskolen og i den videregående skolen. Aller mest lærer elever på de kristne skolene og på idrettsskolene, skriver Dagsavisen.

Forskerne ved NTNU har ikke svar på hva som er suksessoppskriften til friskolene. Men elevene ved KG er klare:

– Lærerne brenner for faget sitt og har gode metoder, sier Maria Nohr Sarilla til Dagsavisen.

I grunnskolen er resultatene fra de nasjonale prøvene brukt som grunnlag. For elevene i den videregående skolen har de fulgt utviklingen i standpunktkarakterer fra ungdomsskolen til fullført grunnkurs i videregående. Det er forskere fra NTNU og NIFU STEP som har laget rapporten.

Møter kritikk

Kritikerne av privatskoler har lenge hevdet at de gode resultatene skyldes at elevene er skoleflinke og kommer fra ressurssterke hjem. Men rapporten fastslår at dette bare er halve forklaringen. Selv etter å ha justert for bakgrunn og andre sosiale forhold er konklusjonen at elvene i private skoler lærer mer. Det viser seg at det nemlig ikke bare er eliteelever som søker seg til friskolene.

— Elevene på friskolene er generelt like sammensatt som i den offentlige skolen. Samtidig skiller enkelte skoler seg ut ved at de tiltrekker seg spesielt skoleflinke elever, sier forsker Håvard Helland til Dagsavisen.

Det offentlige må lære av de private

Forskerne mener det er systematiske forskjeller mellom læringsutbyttet i offentlige og private skoler. Statssekretær Lisbet Rugtvedt i Kunnskapsdepartementet tolker rapporten slik at de offentlige skolene må lære av de private hvordan de bør følge opp elevene bedre.