Prosjektstyrer i Desan-verftet, Bahadir Demirag (t.v.), Cenk Kaptanoglu og Sadan Kaptanoglu gjennomgår ukas prosjektstatus. Her står de midt på dekket, som er revet opp. Pansergulvet under var fullstendig ødelagt av rust, og er blitt sandblåst. Nytt stål er brent inn, og nå skal dekket legges på nytt. Foto: Amund Hestsveen
GAMMEL SEMENT: Det er ikke småtterier av platearbeid som gjenstår på verftet i Istanbul. Her er to arbeidere i gang med å banke sement ut fra maskinrommet til skuta. Foto: Amund Hestsveen
ARBEIDSMØTE: Direktør for Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet, Per Filip Sommerstedt, forklarer nye utfordringer for (fra venstre) medeier Sadan Kaptanoglu, hovedprosjektansvarlig Bahadir Demirag, Eier og arbeidende styreformann Cenk Kaptanoglu, som lytter nøye. Foto: Amund Hestsveen
ISTANBUL: Midt på bildet, ved den røde krana, ses verftshallen i bydelen Tuzla i den asiatiske delen av Istanbul, der SS Sørlandet ligger til intensivbehandling. Foto: Amund Hestsveen
HEKKEN: Det grønne staget til venstre akter er jordskjelvvern for SS Sørlandet. Rørene foran skal brukes til utvidelse av verftets nye molo. Men først skal man få ordentlig sving på den 85 år gamle damen fra Sørlandet. Foto: Amund Hestsveen
TUSEN BITER: Inne i verftshallen ligger også inventar, utstyr og riggen fra SS Sørlandet. Foran ses trekassa som ligger over styresnekka helt akter, med skipsnavnet inngravert og påmalt. Foto: Amund Hestsveen
REDER: Cenk Kaptanoglu, eier og arbeidende styreformann for Desan Shipyard, Tuzla, Istanbul. Foto: Amund Hestsveen
RØDGLØDENDE: Her klinker Italo Aballay en nagle i skipssiden. Det er over tre tusen slike klinkinger som må til før Sørlandet igjen kan settes på vann. Foto: Amund Hestsveen
REDER: Cenk Kaptanoglu, eier og arbeidende styreformann for Desan Shipyard, Tuzla, Istanbul. Foto: Amund Hestsveen

TUZLA, ISTANBUL: — Vi er så heldige å ha funnet et verft som har trykket Sørlandet til sitt bryst, sier direktør Per Filip Sommerstedt i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet.

Skipet gjennomgår denne sommeren en full rehabilitering ved Desan Shipyard, som er lokalisert i bydelen Tuzla, som ligger i den asiatiske delen av Istanbul. Desan Shipyard er NATO-sertifisert, og med 100 båter inn og ut i året og nylig gjennomført fusjon, er det travle dager for verftet.

— Dette til tross, vi opplever at Sørlandet er gjenstand for den høyeste interesse på toppnivå i verftet, sier Sommerstedt, som er svært fornøyd med tyrkernes helhjertede innsats for Sørlandets perle.

ARBEIDSMØTE: Direktør for Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet, Per Filip Sommerstedt, forklarer nye utfordringer for (fra venstre) medeier Sadan Kaptanoglu, hovedprosjektansvarlig Bahadir Demirag, Eier og arbeidende styreformann Cenk Kaptanoglu, som lytter nøye. Foto: Amund Hestsveen

Stiftelsen har fått en lånegaranti på 37 millioner fra Kristiansand kommune som er avdragsfritt i fem år, i tillegg er det søkt om bevilgninger fra kulturdepartementet i 20-millionersklassen.

Unnlatelsessynder

Senere i år må skipet tåle en nøye inspeksjon ved Det Norske Veritas, en kontroll som utføres hvert femte år for skip i denne klassen.

— I den anledning ønsket vi å gjennomføre rehabiliteringsarbeider og fornyelser. Nå vil vi sørge for at hun ikke bare valser rundt i persianerkåpe, men at også "intimhygienen" er ivaretatt, sier Sommerstedt.

Med det sikter han til mange tiår med forsømmelser og snarveier, rent vedlikeholdsmessig.

— Vi rusker opp i gamle unnlatelsessynder og går løs på oppgaven med alle tenkelige midler og remedier. Blant annet har vi sørget for å stanse all rust, og har sandblåst hele skroget. Jotun har stilt opp og donert midler til overflatebehandling for nærmere 800.000, forteller direktøren.

Skuta seiler under alle værforhold, og det er en tøff belastning på et skip.

— Alt du ikke gjør skikkelig og ordentlig, må ordnes opp i likevel, før eller seinere. Derfor sørger vi for å gjøre det nøye nå, så hun kan seile i ship shape i mange år fremover.

- Hun skal skinne

Desan vant en anbudsrunde der fire verft var med. Ingen norske verft meldte sin interesse.

Dermed bar det til Tyrkia, og arbeidet på skipet startet den 14. mai i år.

— Vi håper å kunne bli ferdig i midten av august, sier styreformann for Desan, Cenk Kaptanuglo.

Han følger selv prosessen nøye.

REDER: Cenk Kaptanoglu, eier og arbeidende styreformann for Desan Shipyard, Tuzla, Istanbul. Foto: Amund Hestsveen

— Hun er en unik skute, en ekte dame, og vi tar så godt vare på henne som vi bare makter, sier Kaptanuglo. Han forteller at arbeidet med den norske fullriggeren blir lagt merke til.

— Rehabilitering av seilskuter er en nisje vi gjerne vil inn i, og det finnes jo omkring 100 andre lignende tallships i verden, sier han.

Kaptanuglo og familiebedriften setter sin ære i å sette skuta i topp stand.

— Hun skal skinne når hun forlater verftet vårt, hun er jo en juvel, sier han.

100 underprosjekter

Nå blir hver eneste klinke og skrue inspisert, enorme mengder rust sandblåses og sveises, og rundt 60-70 håndverkere fra Sørlandet og Tyrkia jobber side om side på skipet for å få verdens eldste operative fullrigger i topp form.

RUST: - Vi har oppdaget rust over hele skipet, sier Jon B. Tangvald, fleet manager i Viking Supply Ships og utlånt kapasitet for Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet. Han har prosjektansvar for rehabiliteringen og har skrevet reparasjonsspesifikasjon på over 100 enkeltoppdrag under arbeidet med Sørlandet. FOTO: AMUND HESTSVEEN Foto: Amund Hestsveen

— Vi snakker vel om en rundt 100 delprosjekter totalt, sier Jon Tangvald fra Søgne, sivilingeniør og på generøst utlån fra Christen Sveaas og Viking Supply Ships.Tangvald holder full kontroll på alle detaljer i prosjektet.

— Da vi rev opp dekk og gulv i banjeren – det store oppholdsrommet under dekk – oppdaget vi at det var tilnærmet gjennomrustent. Da var det bare én ting å gjøre, føye enda et prosjekt til lista, sier han.

Blant annet var det sprekkdannelser og farlig rust i over 60 prosent av alle røstjernene, festene som holder riggen fast.

— Jeg tipper vi utfører arbeid for omkring en million dollar mer enn det som hadde vært nødvendig dersom det bare var om å gjøre å komme gjennom Veritas-kontrollen. Men alternativet ville vært å sitte med flytende skrapjern til slutt, sier han alvorlig.

Kronprinsen følger med

— Jeg traff nylig kronprins Haakon under jubileet til Christian Radichs 75-årsjubileum, forteller Sommerstedt under tirsdagens arbeidsmøte på Kaptanuglos kontor i Istanbul. Kaptanuglos søster Sadan Kaptanuglo, medeier og informasjonssjef for Desan er også tilstede.

— Kronprinsen kom rett bort til meg og spurte hvordan det gikk med Sørlandet i Tyrkia. Jeg ble litt paff over at han visste hvem vi var, forteller direktøren.

— Kronprinsen og Mette-Marit følger med, altså?

— Ja, de var svært interesserte i å høre om arbeidet med skipet.

Hele gulvet, samt store deler av veggene i banjeren er sandblåst. - Vi måtte bryte opp alt gulvet for å være sikre, sier Cenk Kaptanoglu. Flere steder var det rustet tvers gjennom, og hele banjeren er blitt sandblåst. Nå blir det nytt gulv også i skipets store oppholdsrom. Foto: Amund Hestsveen