TUZLA, ISTANBUL: — Vi er så heldige å ha funnet et verft som har trykket Sørlandet til sitt bryst, sier direktør Per Filip Sommerstedt i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet.
Skipet gjennomgår denne sommeren en full rehabilitering ved Desan Shipyard, som er lokalisert i bydelen Tuzla, som ligger i den asiatiske delen av Istanbul. Desan Shipyard er NATO-sertifisert, og med 100 båter inn og ut i året og nylig gjennomført fusjon, er det travle dager for verftet.
— Dette til tross, vi opplever at Sørlandet er gjenstand for den høyeste interesse på toppnivå i verftet, sier Sommerstedt, som er svært fornøyd med tyrkernes helhjertede innsats for Sørlandets perle.
Stiftelsen har fått en lånegaranti på 37 millioner fra Kristiansand kommune som er avdragsfritt i fem år, i tillegg er det søkt om bevilgninger fra kulturdepartementet i 20-millionersklassen.
Unnlatelsessynder
Senere i år må skipet tåle en nøye inspeksjon ved Det Norske Veritas, en kontroll som utføres hvert femte år for skip i denne klassen.
— I den anledning ønsket vi å gjennomføre rehabiliteringsarbeider og fornyelser. Nå vil vi sørge for at hun ikke bare valser rundt i persianerkåpe, men at også "intimhygienen" er ivaretatt, sier Sommerstedt.
Med det sikter han til mange tiår med forsømmelser og snarveier, rent vedlikeholdsmessig.
— Vi rusker opp i gamle unnlatelsessynder og går løs på oppgaven med alle tenkelige midler og remedier. Blant annet har vi sørget for å stanse all rust, og har sandblåst hele skroget. Jotun har stilt opp og donert midler til overflatebehandling for nærmere 800.000, forteller direktøren.
Skuta seiler under alle værforhold, og det er en tøff belastning på et skip.
— Alt du ikke gjør skikkelig og ordentlig, må ordnes opp i likevel, før eller seinere. Derfor sørger vi for å gjøre det nøye nå, så hun kan seile i ship shape i mange år fremover.
- Hun skal skinne
Desan vant en anbudsrunde der fire verft var med. Ingen norske verft meldte sin interesse.
Dermed bar det til Tyrkia, og arbeidet på skipet startet den 14. mai i år.
— Vi håper å kunne bli ferdig i midten av august, sier styreformann for Desan, Cenk Kaptanuglo.
Han følger selv prosessen nøye.
— Hun er en unik skute, en ekte dame, og vi tar så godt vare på henne som vi bare makter, sier Kaptanuglo. Han forteller at arbeidet med den norske fullriggeren blir lagt merke til.
— Rehabilitering av seilskuter er en nisje vi gjerne vil inn i, og det finnes jo omkring 100 andre lignende tallships i verden, sier han.
Kaptanuglo og familiebedriften setter sin ære i å sette skuta i topp stand.
— Hun skal skinne når hun forlater verftet vårt, hun er jo en juvel, sier han.
100 underprosjekter
Nå blir hver eneste klinke og skrue inspisert, enorme mengder rust sandblåses og sveises, og rundt 60-70 håndverkere fra Sørlandet og Tyrkia jobber side om side på skipet for å få verdens eldste operative fullrigger i topp form.
— Vi snakker vel om en rundt 100 delprosjekter totalt, sier Jon Tangvald fra Søgne, sivilingeniør og på generøst utlån fra Christen Sveaas og Viking Supply Ships.Tangvald holder full kontroll på alle detaljer i prosjektet.
— Da vi rev opp dekk og gulv i banjeren – det store oppholdsrommet under dekk – oppdaget vi at det var tilnærmet gjennomrustent. Da var det bare én ting å gjøre, føye enda et prosjekt til lista, sier han.
Blant annet var det sprekkdannelser og farlig rust i over 60 prosent av alle røstjernene, festene som holder riggen fast.
— Jeg tipper vi utfører arbeid for omkring en million dollar mer enn det som hadde vært nødvendig dersom det bare var om å gjøre å komme gjennom Veritas-kontrollen. Men alternativet ville vært å sitte med flytende skrapjern til slutt, sier han alvorlig.
Kronprinsen følger med
— Jeg traff nylig kronprins Haakon under jubileet til Christian Radichs 75-årsjubileum, forteller Sommerstedt under tirsdagens arbeidsmøte på Kaptanuglos kontor i Istanbul. Kaptanuglos søster Sadan Kaptanuglo, medeier og informasjonssjef for Desan er også tilstede.
— Kronprinsen kom rett bort til meg og spurte hvordan det gikk med Sørlandet i Tyrkia. Jeg ble litt paff over at han visste hvem vi var, forteller direktøren.
— Kronprinsen og Mette-Marit følger med, altså?
— Ja, de var svært interesserte i å høre om arbeidet med skipet.