KRISTIANSAND: — De har ikke gjort opp for seg og skal betale. Det er som om du leier sokkeletasjen i et hus uten å betale leie, sier Helge Otto Mathisen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line

I desember møtes de to selskapene i Dalane tingrett i Egersund der Fjord Line har sitt hovedkontor. Striden står om Color Line kan kreve betalt for bruk av passasjertuben i Kristiansand havn. Deler av denne ble nemlig bygd av daværende Fred Olsen Lines som senere ble en del av Color Line.

Color Line eier dermed deler av passasjertuben.

— Bruk av slike private installasjoner er regulert av havnen, og det er fastsatt tariffer for dette, sier Mathisen.

- Blodpris

Striden om bruk av tuben er allerede blitt over to år gammel. Den toppet seg i 2011 da Fjord Line valgte å frakte passasjerer i buss til og fra sin båt Fjord Cat for å unngå krav om leie fra Color Line.

Men fremdeles gjenstår det et krav fra Color Line på 419.000 kroner fra 2010. Dette har Fjord Line nektet å betale.

TIL RETTEN: Color Line mener Fjord Line må betale leie for å bruke passasjertuben i Kristiansand havn. Da tuben ble bygd, var nemlig daværende Fred Olsen Lines med på å betale deler av tuben. Fjord Line mener det må holde at de betaler havneavgift. Foto: Kjetil Reite

— Da vi startet opp, var det en forutsetning at bruk av all infrastruktur i havna var inkludert i havneavgiften. Så har havna og Color Line gjort en hestehandel, slik at de plutselig satt som eier av passasjertuben. Men det er ikke gjort noen avtale mellom oss og Color Line, sier Ingvald Fardal, administrerende direktør i Fjord Line.

Passasjerer som ikke kommer i bil, blir fortsatt fraktet i buss til og fra Fjord Cat.

— Vi kan bruke tuben, men da må vi betale det vi mener er en blodpris, sier Ingvald Fardal.

Rettslig grunnlag

Rettssaken i Dalane Tingrett dreier seg om hvor vidt Color Line har et rettslig grunnlag for å ta betalt for å bruke tuben. Helge Otto Mathisen avviser at det er snakk om å få ut penger fra en konkurrent.

— Nei, vi har også tilbudt Kristiansand havn å overta den private installasjonen. Så dette er ikke noe forsøk på å få ut penger fra en konkurrent, sier Mathisen.

Alle partene er enige om at Color Line faktisk eier en del av passasjertuben. I tillegg eier de et bygg inne på havneområdet. Begge deler er gamle anlegg fra da Fred Olsen Lines drev ferjetrafikk over Skagerrak.

Dette bekrefter også Thomas Granfeldt, driftssjef i Kristiansand havn.

I BUSS: De siste to årene har passasjerer som kommer med Fjord Cat som fotpassasjerer, blitt kjørt til og fra Fjord Cat i buss. Fjord Line nekter nemlig å godta at Color Line skal ha betaling for bruk av passasjertuben. Her er passasjerer på vei ut fra Fjord Cat i 2011 sammen med Martin Larson fra Fjord Line. Foto: Kjetil Reite

— Men når det gjelder den aktuelle konflikten, ser vi på det som en konflikt mellom de to ferjeselskapene. Det er en sak som skal opp i retten, og da tar vi et steg tilbake, sier Granfeldt.

Uheldig

Fjord Line mener at prisene for å bruke passasjertuben er for høye, samtidig som de mener at bruken av den burde være inkludert i havneavgiften.

Kristiansand havn var lørdag tilbakeholdne med å kommentere det som har blitt en langvarig konflikt.

— Vi synes det er veldig synd at det blir en slik konflikt ut av dette. Vi vil bare oppfordre partene om å bli enige, sier Thomas Granfeldt.

Kan bli solgt

Da striden om passasjertuben startet i 2011, var det et krav fra flere politikere om at Kristiansand havn kjøpte de delene av passasjertuben som Color Line eier.

Tuben er fremdeles eid av Color Line, og ifølge driftssjef Thomas Granfeldt har et slikt kjøp ikke blitt vurdert siden 80— og 90-tallet.

— Vi har ikke fått noe formelt tilbud om å kjøpe passasjertuben. Hvis vi får tilbud om å kjøpe tuben, vil vi ta stilling til det da, sier Granfeldt.