KRISTIANSAND: I rettssaken om tapene på E 18, kom det tirsdag fram hvordan veien som skulle gitt en fortjeneste på rundt 300 millioner kroner, endte med et tap på rundt 1,2 milliarder.

Prisstigning og det sørlandske terrenget ble trukket fram.

— Dels var vi i en periode der ting ble hurtig dyrere. Det førte til at forutsetningen ble endret. Men vi må også alle erkjenne at vi undervurderte arbeidene som var på E 18. Selv om vi har utført arbeid andre steder i Norge som Hammerfest og Sira, fortalte Kurt Peter Karlsen i Agder lagmannsrett tirsdag.

Han er direktør i danske E. Pihl & Søn. Sammen med tyske Bilfinger hadde de ansvaret for å bygge, prosjektere og finansiere E 18 mellom Kristiansand og Grimstad.

Reinhold Meister var leid inn for å gjøre jordarbeidene, det vil si arbeidene utenom tunnel og broer. Ifølge Karlsen var det her de store tapene kom.

— Vi har klart undervurdert jordarbeidene, men det gjelder flere. Det ble gjort flere vurderinger både oss, dem (Meister) og norske underleverandører. Dette var et arbeid vi alle hadde undervurdert, sa Karlsen.

Skyldfordeling

I retten kom det tydelig fram hvor uenige partene er om hva som gikk galt på E 18. Reinhold Meister møtte selv i retten der han fortalte om store ekstraregninger som de ikke visste om.

Motparten påpekte derimot at selv om det var flere som hadde undervurdert hva arbeidene ville koste, var det Reinholds Meisters arbeid som var problemet.

— Overskridelsen var utelukkende på de områdene som reinhold Meister hadde ansvaret for, sa Karlsen i sin vitneforklaring.

Han fortalte også at ledelsen i CJV ikke var fornøyde med Reinhold Meisters innsats etter at arbeidene med E 18 hadde begynt.

— Utviklingen var meget negativ. Reinhold Meister klarte ikke å følge tidsplanen, og utførte arbeid som ikke var sikkerhetsmessig eller tidsmessig god. Men enda verre ble det sommeren 2007 da sikkerhetsbristene utviklet seg mer seriøst, sa Kurt Peter Karlsen.

Ny avtale

Pihl har vært nødt til å ta tapet på E 18 sammen med tyske Bilfinger gjennom CJV. Men de to er altså overbevist om at Reinhold Meister også påtok seg ansvaret for å ta 20 prosent av underskuddet da de i 2007 ble med i CJV.

Det er også dette den pågående rettssaken dreier seg om.

— Det var ikke tvil om det. De skulle ta ansvaret for det som hadde skjedd i selskapet og det som skulle skje i fremtiden, sa Karlsen i sin forklaring.

Reinhold Meister var like tydelig på at de i avtalen ikke hadde gått med på å ta noen tap.

Han forklarte at sommeren 2007 hadde han valget mellom å trekke seg ut av E 18 eller bli med i CJV og dermed bli styrt av andre.

Han fremstilte det som et valg mellom pest eller kolera.

— Vi ville enten bli sagt opp eller miste kontrollen. Det var en skam for en bedriftsleder. Vi har aldri vært i den situasjonen, og da kan man spørre seg hva som er pest og hva som er kolera, sa Reinhold Meister.

Stort prosjekt

Karlsen sa i sin forklaring at dette var det største prosjektet de hadde tatt på seg.

Selv vil han ikke gå nærmere inn på hva tapene hadde å si for firmaet som har 3000 ansatte.

— Nei, det vil jeg ikke svare på. Dette er en sak som pågår i retten, sier Kurt Peter Karlsen til Fædrelandsvennen.

Katastrofalt å trekke seg

Reinhold Meister fortalte retten hvor katastrofalt det var å måtte trekke seg fra E 18. — Vi kom med moderne maskiner som vi måtte selge og transportere tilbake til Tyskland. Bilfinger måtte transportere nye maskiner fra Tyskland til Norge. Det var helt vanvittig og her sitter vi.

Meister mener problemene startet med at de måtte utføre arbeid som ikke var kontraktsfestet. Blant annet tilførselsveier til broarbeidet.

— Problemet var at når CJV ikke fikk tilgang til broene, kunne heller ikke tidsskjemaet holdes. Vi sa at vi var beredt til å hjelpe mot at vi skulle få tilsvarende betaling, sa Meister.

Dommerne ville vite hvordan han trodde han kunne bli med i CJV uten å dekke underskuddet.

— Vi handlet i god tro, og det var kanskje en feil, og det viste seg også å ha negativ innvirkning på firmaet.

STRID OM UNDERSKUDD: Kurt Peter Karlsen er direktør i danske E. Pihl og Sønn. Sammen med tyske Bilfinger eier de CJV E 18 som bygde motorveien Kristiansand – Grimstad. CJV mener at Reinhold Meisters konkursbo skal være med å ta deler av tapene på strekningen
Reinhold Meister var leid inn for å gjøre jordarbeidene, det vil si arbeidene utenom tunnel og broer. Ifølge Kurt Peter Karlsen var det her de store tapene kom.