SONGDALEN: — Vi kan ikke begynne å bygge før i 2016, for vi må ha en ny bompengeperiode på plass. Dagens bommer samler inn penger til Vågsbygdveien fram til 2016, sier avdelingsdirektør i veivesenet, Johan Mjaaland.

Litt over fem år

Hvis politikerne enes om ei bompakke, tidsplan og reguleringsplaner, kan byggingen av ny E 39 gjennom Songdalen starte om tre år. Mjaaland legger til grunn drøyt to års byggetid. Det betyr at ny E 39 i fire felt fra Gartnerløkka til Søgne kan stå ferdig i 2018/2019 eller tidlig i 2019.

— Samferdselsministerens avklaring onsdag tar hele saken et stort hakk videre. De 600,700 millionene hun snakker om, var tenkt brukt på midlertidige tiltak på E 39. Nå kan de flyttes inn i ny vei, og så vil staten vil dekke resten. Planleggingen er vi i full gang med allerede. Kommuneplan foreligger, regulering og prosjektering gjenstår, sier Mjaaland.

Men så er det resten av veien:

Breimyr/Søgne gjennom Songdalen er ett prosjekt. til 1,5 milliarder kroner. Det andre store prosjektet er Gartnerløkka/Breimyr til 2,5 milliarder kroner.

— For Gartnerløkka/Breimyr forutsetter Nasjonal transportplan byggestart i 2017. Deretter kommer drøyt to års byggetid. Vi er godt i gang med planlegging, sier prosjektleder Asbjørn Heieraas, som sier det er fullt mulig å bygge ut hele strekningen fra Kristiansand til Søgne grense i sammenheng.

— For oss avhenger dette av tilgangen på penger. Kommer pengene, og kommunene avklarer alt reguleringsmessig, kan alt fra Gartnerløkka til Søgne stå ferdig en gang i 2019, sier han, og legger til.

Mye politikk

— Her er mye politikk som skal på plass. Politikerne må avklare bompengenivå, hvor mye et bompengeselskap kan låne opp og så videre. Husk at de 700 millionene som det snakkes om i Songdalen, skal samles inn via bompenger. De finansielle vurderingene og økonomiske ordningene vil ha mye å si for hvor fort prosjektene kan realiseres, sier Heieraas.

— Vi må nok bygge i flere trinn, men vi må jobbe for å få til en mest mulig sammenhengende utbygging, sier Mjaaland.

- Begynn fra en kant!

Søgne-ordfører Åse Severinsen (H) er enig med kollega Arvid Grundekjøn som omtalte samferdselsministerens budskap som 17. mai.

— Nå begynner vi endelig å se enden på bilkøen. Mitt syn er at vi begynner i en ende. Vi bør begynne på Gartnerløkka og bygge oss videre ut gjennom Songdalen til Søgne grense. Vi har et særdeles godt samarbeid, og nå må involverte kommuner bare jobbe enda bedre sammen for å få dette på plass så fort vi kan, sier hun.

Fra Søgne og vestover er E 39-planleggingen kommet kortere. Veikontoret er i gang, og Søgne har ikke valgt trasé ennå.

— Dette kommer på plass, men det fornuftige er å bygge ut først der problemene er størst. Køene blir mindre dess lenger vest du kommer ut av Kristiansand. For Søgne-folk, og egentlig de fleste, er nok veien ut av Kristiansand og gjennom Songdalen viktigere å få på plass enn veien gjennom Søgne, sier Severinsen.