KRISTIANSAND: — Vi jobber på spreng her nå, sa Evy-Ann Hummervold hos Berg-Hansen Agder tirsdag ettermiddag.
Reiseselskapet har hatt en del bookinger for Flynonstop, og solgt pakkereiser. Berg-Hansen er med i Reisegarantifondet.
— Hvor mange av deres kunder er ute og reiser med Flynonstop nå?
— Bare et par. De har vi hjulpet med hjemtransport allerede, sier hun.
Store grupper
Problemet for Berg-Hansen er imidlertid en rekke større grupper som har bestilt reiser med Flynonstop i vintersesongen og fram til neste sommer.
— Dette dreier seg om nokså mange mennesker. Vi gjør hva vi kan for sørge for alternative reisemetoder for disse. I siste instans kan det bli aktuelt at disse får pengene tilbake, om vi ikke lykkes med det, sier Hummervold.
De fleste av Berg-Hansens reisende med Flynonstop er feriereisende.
— Hos oss er det relativt få jobbreisende dette gjelder, sier hun.
Varierende rettigheter
Ikke alle kunder som har bestilt billetter hos Flynonstop kan regne med å få pengene tilbake etter konkursen. Men de som har bestilt hos reiseoperatører med medlemskap i Reisegarantifondet kan rette krav til turoperatør, og de som har bestilt med reise kredittkort kan få beløpet refundert av kortselskapet.