VENNESLA: Rådmannen må allerede innen nyttår komme tilbake til politikerne og fortelle hva han og skole-etaten gjør for å bli bedre.

Tidligere i høst kom en revisjonsrapport som viser ekstrem bruk av spesialundervisning i Vennesla.

— Opp av grøfta

— Skolen kan ikke lenger unnskylde seg med dårlige levekår i Vennesla. Vi må opp av den grøfta der, og skolen må se hva den selv kan gjøre, sa rådmann Svein Skisland i kommunestyret.

Mens landssnittet er på rundt åtte prosent spesialundervisning, er over 15 prosent spesialelever i Vennesla. På ungdomsskolen er nær hver tredje gutt spesialelev.

Revisjonsrapporten konkluderer med at skolen i for stor grad gjør eleven til problem, i stedet for å skape inkluderende undervisning.

— Skremmende at dette har kunnet utvikle seg over år, uten at noen har tatt tak før, sa Frps Aleksander Etsy Jensen i kommunestyret.

Venstres Oddbjørn Hagen sa at det ikke holder å ønske om bedring. - Skolen må få det til også. Den har vært på feil spor og må snu, sa han.

Vekker

Kommunalsjef Kristin Robstad mener rapporten har vekket mange.

— Mye handler om holdninger hos den enkelte lærer. Jeg opplever at folk ute på skolene virkelig er klare for å snu dette nå, sa hun til politikerne.