KRISTIANSAND: — Vi må bare gjennom dette. Vi har regninger vi skal betale og unger vi skal fø, sier tidligere salgssjef Christer Paulsen (39)

Han sukker letter oppgitt mens han leter etter rett skjema på Nav i Kristiansand.

— Dette er surrealistisk.

Staten dekker lønn

Hverdagen kom rask for alle de 23 ansatte dagen etter konkursen i Flynonstop. Etter at boet formeldt hadde sagt dem opp, måtte de stille seg i kø på Nav.

Her blir de registrert for å få oktober- og novemberlønna, pluss feirepenger, dekket av den statlige lønnsgarantiordningen. I tillegg har de krav på dagpenger.

— Dagpenger vil vi få ganske fort. Men den trege behandlingstiden i systemet gjør at det kan gå fire måneder før vi får lønna tilbakebetalt, sier Paulsen.

Flyvertinner har fått jobb

Så vidt han kjenner til er to svenske flyvertinner allerede tilbudt jobb i hjemlandet etter konkursen. Men flertallet av de tidligere Flynonstop-ansatte står nå uten nytt arbeid.

— Det kommer jo som et sjokk på oss alle. Ingen av oss har jobb å gå til, fordi ingen har vært jobbsøkende. Vi har hatt troen hele veien, sier Paulsen (39).

Også administrasjonssjef Nina Bråthen-Nordland (34) måtte stille seg i køen på Nav onsdag.

— Det er ikke gøy å komme i denne situasjonen, sier hun.

— Hva tenker du om fremtiden?

— Jeg håper jo jeg får en ny jobb kjapt. Vi har nettopp kjøpt hus, så det hadde vært fint ikke å bruke Nav.

Betalte lønn av egen lomme

Christer Paulsen bekrefter Fædrelandsvennens opplysninger om at eier Espen Hennig-Olsen selv måtte grave i lomma for å betale septemberlønna til de ansatte.

— Han har jo ønsket at dette skulle fungere, og har hatt troen hele tiden. Det er var ei kneik å komme over. Og det verste er at hvis vi hadde kommet oss gjennom en måned eller to, så hadde dette gått bra, sier Christer Paulsen.