OSLO: — Hvis man i vårt parti mener at vi ikke skal ha konkurranse når det gjelder flyplasser, må man se om det står i vårt program, og det vil man få store problemer med å finne, sier Ingebjørg Godskesen til Fædrelandsvennen.

Hun er kritisk til at hennes egen partifelle på Stortinget, Åse Michaelsen, ikke vil ha ruteflyginger fra Gullknapp hvis det undergraver Kjevik.

— Vi er et parti som er for fri konkurranse, og det må også gjelde flyplasser. Man kan ikke ha fri konkurranse på et område, men ikke et annet. Hvis man ikke kan stå for det som står i vårt program, får man finne seg et annet parti, sier Godskesen som legger til at hun ikke forstår den store skepsisen til Gullknapp fra politikere i Vest-Agder.

— Jeg tror ikke at fri konkurranse vil undergrave Kjevik. Derimot vil det være til det beste for kunden, sier Godskesen.

For Gullknapp

Under Frps landsmøte gikk Godskesen på talerstolen og talte varmt for Gullknapp. Flyplassen har i første omgang søkt om å få rutefly, men den kan utvides til å ta imot charterfly.

— Målet er en charterflyplass på Gullknapp, og det kan Kjevik aldri bli. Så jeg tror ikke Gullknapp konkurrerer med Kjevik. Jeg vil heller tro at den konkurrerer med Torp, sier Ingebjørg Godskesen.

Åse Michaelsen har engasjert seg sterkt for Kjevik. Hun sier til Fædrelandsvennen at hun forstår at Godskesen jobber for Gullknapp og sier at hun ikke er imot at private får bygge en flyplass.

Men hun mener det offentlige skal holde seg borte fra å gi noen som helst støtte til Gullknapp, for eksempel ved å bygge vei dit. Hun er også kritisk til at det gis konsesjon for rutefly.

— Så lenge det undergraver Kjevik, så mener jeg at det krasjer. Vi må se helheten for hele regionen, sier Michaelsen som legger til at hun ikke kjenner detaljene i konsesjonssøknaden.

Svekker Kjevik

Hun mener at selv om Gullknapp kun får et begrenset antall avganger med rutefly, kan det være nok til at det ødelegger for rutetilbudet på Kjevik. Det mener hun at igjen ødelegger for hele regionen.

— Vi kan risikere at de tar akkurat den toppen av passasjergrunnlaget som gjør at de faller ned på Avinors ranking, sier Åse Michaelsen.

Og legger til:

— Det er også sagt at Gullknapp skal avlaste og supplere Kjevik, men Kjevik trenger ikke å bli avlastet, sier Michaelsen.

Konsesjonssøknad

I sin konsesjonssøkand ser Gullknapp for seg to utbyggingssteg.

Første steg er rullebane på 1199 meter. De ønsker daglige flyginger til Stavanger og Bergen med fly som kan ta ni passasjerer.

Andre steg er rullebane på 1199 meter, men utvidede sikkerhetssoner. Flyplassen kan da ta imot fly med plass til 50 passasjerer.

Luftfartstilsynet er positive til planene. Nå er det opptil Samferdselsdepartementet å avgjøre om flyplassen får konsesjon.