Slik blir gågata og bussgata hjertet i det nye sentrum av Vennesla. På sikt kan elbussene kjøre i den store traseen, som den lille røde streken viser. Foto: Trollvegg Arkitektstudio
Torstein Vehusheia, faglig leder i Trollvegg Arkitektstudio

VENNESLA: — Slik kan vi ta Vennesla inn i en bærekraftig fremtid og skape ei bygd med mye mindre transportbehov enn i dag, sier faglig leder Torstein Vehusheia i Trollvegg Arkitektstudio.

Fantastisk spennende ved første øyekast. Dette er nesten det vi har ventet på.

Slik vil Trollvegg Arkitektstudio transformere Vennesla. Bilveier skal ligge i bakkant. Hovedpulsåren er ei gå- og sykkelgate hvor også elektriske busser trafikkerer. Oransje er gågate, brungrått er boliger, blålig er næring/handel. Foto: Trollvegg Arkitektstudio

Fredag formiddag offentliggjorde han og medarbeiderne tegninger over Vennesla som ingen har sett før.— Fantastisk spennende ved første øyekast. Dette er nesten det vi har ventet på, noen som greier å knytte sammen Hunsøya og dagens sentrum på en god, troverdig måte, sier Solveig Robstad.

Hun er leder i Venneslas bygg- og miljøutvalg og representerer Ap.

Hovedpulsåre

Vehusheia og kollegene i Trollvegg Arkitektstudio har lyttet til debatten som går i Vennesla. Deres svar er å bygge ei ny hovedpulsåre gjennom bygdas sentrale deler. Pulsåren skal ikke lenger være fylkesvei 405, men ei gå-, kollektiv-, og sykkelgate.

Denne gata blir opp mot 30 meter bred, skal begynne ved Hunsfoss skole, gå over jernbanebroa på Hunsøya, gå tvers over øya, over elva til Graslia (her må ei boligblokk rives) og videre opp gjennom dagens gågate i sentrum til Trekanten og Essoen.

Elektriske busser

— Vi tenker at elektriske busser kan kjøre att og fram hvert tiende minutt, sier Vehusheia.

Etter hvert kan det bli et el-bussnett ut til boligområdene rundt på heiene rundt Vennesla også.

Slik blir gågata og bussgata hjertet i det nye sentrum av Vennesla. På sikt kan elbussene kjøre i den store traseen, som den lille røde streken viser. Foto: Trollvegg Arkitektstudio

Samtidig vil Trollvegg Arkitektstudio flytte jernbanestasjonen fra Vikeland og etablere et jernbanetorg rundt en ny jernbanestasjon på Graslia. Derfra kan folk kjøre el-buss til lokaltoget som tar dem videre til Kristiansand.Dagens gågate i sentrum forlenges ned i Graslia til jernbanestasjonen.

— Gågaten kan bli opp mot 30 meter bred. Rundt denne må så boligbyggingen og næringsutviklingen skje, sier Vehusheia.

Helt siden starten for seks år siden har vi jobbet kvelder og helger med dette. Jeg vil ikke være med på at vi om 40 år ser tilbake og sier vi ikke gjorde det vi kunne.

Idealisme

Tegningene er skapt på idealistisk grunnlag, men Trollvegg Arkitektstudio håper også å bli ett av tre arkitektfirmaer som fylkeskommunen engasjerer i forbindelse med mulighetsstudien for Hunsøya.

Torstein Vehusheia, faglig leder i Trollvegg Arkitektstudio

— Vi sender tegningene til kommune og andre interessenter mandag. Foreløpig har vi kun lagt dem ut på Facebook og vist dem til Fædrelandsvennen, sier Vehusheia.Torstein Vehusheia og kollegene i Trollvegg Arkitektstudio har nærmest gjort det til et livskall å transformere Kristiansandsregionen fra dagens bilbaserte systemer. De har i flere år på frivillig basis jobbet med den såkalte Nærhetsmodellen og sitt prosjekt «Fremtidsvisjon for Kristiansandsregionen.

— Helt siden starten for seks år siden har vi jobbet kvelder og helger med dette. Jeg vil ikke være med på at vi om 40 år ser tilbake og sier vi ikke gjorde det vi kunne, sier Vehusheia.

Mange store planer

Christine Moseidjord Fjellestad forslag om bebygde boer.

Finn Bjørn Rørviks forslag om bro med konsertscene.

Tore Gustav Drivenes plan for Hunsøya

- Gal retning

For noen måneder siden lanserte Trollvegg et nytt kollektivsystem for Kristiansand. De har også tegnet hvordan byen kan få mange lokale bydelssentre. Dette i forbindelse med debatten om NOV og Støodden.

— I forrige uke kom ja-avgjørelsen om Outlet-senter og boligbygging på Hamrevann. Vi går i gal retning. Vi blir mer og mer USA og Orlando, Florida. Vi må snu dette, sier Vehusheia.

— Vennesla må fortsette å fortette via en urban plan for de neste 50 årene, sier Vehusheia.

Bygger kvartaler på øya

Inne på Hunsøya vil Trollvegg Arkitektstudio bygge tettere enn Tore Gustav Drivenes har foreslått. Samtidig vil arkitektfirmaet frigjøre større arealer til park og grøntområde.

Arkitektene tenker seg kvartalsbebyggelse. Samtidig omtales Hunsfosåsen som den fremtidige Hunsfosskogen. Det anlegges kvartaler med indre rom, båtplasser og badeplasser.

— Vi har ikke sagt noe om kjøpesenter. Vi tenker at dagens fabrikkområde er hoveddelen av fremtidens næringsområde. Samtidig kan enkelte av kvartalene fortettes. Man kan tenke seg et senter mer av typen Sandens, sier Torstein Vehusheia.

Det viktige mener han er at det er langs den nye, store kollektiv- og gågata at mennesker og butikker etablerer seg i Vennesla.

Hverken daglig leder Trygve Aas i Hunsfos Næringspark eller investor Tore Gustav Drivenes har hatt anledning til å kommentere denne saken.

Plansjefen skryter

— Dette er et meget konstruktivt bidrag og en konseptskisse for fremtiden laget av mennesker som greier å tenke fremtid og fri seg fra nå-situasjonen, sier plansjef Eivind Mauland i Vennesla kommune når vi viser ham tegningene til Trollvegg Arkitektstudio AS.

— Bør reguleringsplanen til Drivenes på øya og Svendsen/kommunen nord i sentrum stoppes i påvente av en avklaring på overordnet nivå om hvordan sentrum skal bli?

— Det er et politisk spørsmål jeg ikke vil svare på, jeg forholder meg til dagens planrammer, sier Eivind Mauland.

Han sier det aldri har vært så stort arkitektonisk interesse for å være med å forme Vennesla som nå.

I vinter foreslo utbygger Finn Bjørn Rørvik bro med konsertplass og restaurant over elva til Hunsøya.

Like etter lanserte venndøl og arkitekt Christine Moseidjord Fjellestad sin masteroppgave om bebygde broer ute i elva.