KRISTIANSAND: — Det skal foretas to reiser fram og tilbake fra Lyngdal til Kristiansand, forteller Atli Jensen, kaptein på lastebåten MV Heidi.
Vi er på ferjekaia i Kristiansand. En gravemaskin med lang arm henter opp stein fra lasterommet på MV Heidi. To dumpere tar imot lasten, og kjører i skytteltrafikk mellom båten og KMV-dokka, der lasten tømmes.
Raskere lossing
I løpet av oktober skal KMV-dokka være fylt igjen med stein, og innen 1. mai neste år vil ferjekaia være ferdig ombygd.
— Prosjektet skal gjøre at det blir raskere å losse biler fra ferjene. Blant annet skal det etableres to kjørefelt forbi Tollvesenet, opplyser Roald Endresen, havneinspektør i Kristiansand havn.
Tusenvis av tonn
Det tok 12 timer å laste stein fra kaianlegget i Hausvik i Lyngdal over i lasterommet på MV Heidi. Steinen kommer fra et steinbrudd like i nærheten. Lastingen var ferdig klokka 21.40 torsdag, ifølge skipsloggen. Båten ankom Kristiansand Havn klokka 03.50 fredag.
— Vanligvis frakter dette skipet tømmer mellom Vestlandet og Tyskland. Når vi nå laster stein, må vi sørge for at båten ikke lastes så full at den synker for dypt, forteller Atli Jensen.
Fredag hadde MV Heidi med seg 5294 tonn stein inn til kaia i Kristiansand.
— Sjeldent på land
Et mannskap på 12 er om bord på skipet. Mens lossingen pågår, driver mannskapet blant annet med vedlikeholdsarbeid.
— Jeg er sjeldent i land når vi legger til kai et sted, sier kaptein Jensen (54), som har seilt langs norskekysten i 10 år og vært sjømann siden han var 15 år. Selv er han fra Færøyene. Etter seks uker til sjøs, skal han snart hjem til landsstedet sitt på Færøyene, der han blant annet driver med villsauer.
Men først har han en jobb å gjøre. Rundt midnatt fredag, ble kursen satt mot Lindesnes igjen for å hente steinlast nummer to.
60.000 kubikkmeter
60.000 kubikkmeter med stein skal sørge for KMV-dokka blir en saga blott.
Svein-Inge Larsen, havneingeniør i Kristiansand havn, forteller at totalt fem lastebåtlass skal gjøre jobben, i tillegg til en stor mengde stein som blir kjørt inn med lastebiler fra Lauvåsen, ikke langt fra Sørlandsparken.
— Det går mye raskere å få inn massen med båt, enn å hente all steinen fra nærområdet. Vi unngår dermed mye tungtrafikk. Sjøtrafikk regnet også som mer miljøvennlig, sier han.
Det koster 7,5 millioner kroner å fylle opp dokka med stein. Hele kaiprosjektet har en prislapp på 40 millioner kroner.