— Dette er ei stor tomt, og det er gode muligheter for fremtidige utvidelser, sier Jan Otto Hansen, rådgiver for samferdsel i ATP-samarbeidet.

Han kikker ut over det gamle, nedlagte Jernstøperiet på Dalane i Kristiansand.

Dobling av kollektivtrafikken

Hvis alt går som planlagt, skal de blå fabrikkhallene til Jernstøperiet i løpet av få år være jevnet med jorden og erstattet med et flunkende nytt bussanlegg.

I dag har Nettbuss Sør oppstillingsplass og serviceanlegg for sine busser på Mjåvann i Songdalen. Foto: Tormod Flem Vegge

Vest-Agder fylkeskommune ønsker å etablere et anlegg med oppstillingsplass for 150-175 busser, tankanlegg, vaske— og servicehaller, pauserom for sjåfører og kontorplasser for busselskapets ledelse.

— I løpet av de neste 15 årene vil kollektivtrafikken i regionen bli doblet. Det skal altså kjøres mye buss fremover, og derfor er et slikt anlegg fremtidsrettet, fortsetter Hansen.

- Sparer 12,5 mill. årlig

I dag har Nettbuss Sør sitt eget bussanlegg på Mjåvann i Songdalen.

Et konsulentselskap har regnet ut at det vil spares inn 12,5 millioner kroner årlig ved å legge et bussanlegg til tomta til Jernstøperiet, fremfor å ha anlegget lokalisert på Mjåvann. Årsaken er at bussene da har rundt fem kilometer kortere reisestrekning til sentrum, noe som medfører lavere dieselforbruk og generelt lavere driftsutgifter.

— De 12,5 millioner kronene representerer en effektiviseringsgevinst for kollektivdriften. Disse pengene kan i stedet brukes til et bedre kollektivtilbud for passasjerene, påpeker rådgiveren, som også poengterer at mindre dieselforbruk også gir en miljøgevinst.

- Gunstig for konkurransen

Hansen sier at fylkeskommunens bussanlegg vil være gunstig for konkurransen mellom fremtidige busselskaper som vinner anbudene som Agder Kollektivtrafikk (AKT) lyser ut.

— Selskapene slipper risikoen og arbeidet med å finne et sted å etablere bussdriften, og rammebetingelsene blir mer forutsigbare, sier han.

Fylkeskommunen undersøkte 27 næringseiendommer i Kristiansand før de kom fram til at tomta til Jernstøperiet var det best egnede arealet for et nytt bussanlegg.

Hele anlegget, inkludert tomtekjøp og riving, vil grovt estimert koste rundt 200 millioner kroner. Selve tomta til Jernstøperiet har en takst på rundt 34 millioner kroner.

- Positivt for bussjåførene

Planen er at det nye anlegget skal stå ferdig i 2018, samtidig med at Agder Kollektivtrafikk (AKT) sin nye anbudsvinner er klar.

— Dalane vil være en sentral og god plassering for kollektivtrafikken. Det er viktig med en sentral plassering for å redusere utslipp og kostnader i forbindelse med tomkjøring, kommenterer Siv Elisabeth Wiken, administrerende direktør i AKT.

Hun tror et fylkeskommunalt bussanlegg vil være positivt for bussjåførene i regionen.

— Dersom man gjennom konkurranse bytter busselskap, vil bussjåførene som følger med ved en virksomhetsoverdragelse, fortsatt ha arbeidsplassen sin i kjente omgivelser, sier Wiken.

Onsdag skal Fylkesutvalget i Vest-Agder avgjøre om tomta til Jernstøperiet skal kjøpes. Fredag bestemmer ATP-utvalget om det skal bevilges 10 millioner kroner til prosjektet.