– Kripos har informert oss om at etterforskningen tyder på at den tragiske brannen i Bergen startet i en elektrisk skotørker, skriver Ann Christin Olsen-Haines, fungerende avdelingsdirektør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), i en e-post til BT.
Seks personer ble hentet ut av boligen i Skranevegen i Ytrebygda i Bergen morgenen den 4. januar. Fire personer mistet livet som følge av brannen.
Politiet opplyste etter ulykken om at brannen trolig skyldtes feil på en skotørker som var på vaskerommet i boligen.
– På bakgrunn av opplysningene vi har så langt, har vi vært i kontakt med Europris, der denne skotørkeren har blitt solgt, skriver hun videre.
Europris stanset salget
Europris har nå valgt å stanse salget av skotørkeren.
Jon Boye Borgersen, direktør for konsept, kategori og marked i Europris, opplyser om at skotørkeren føres flere steder enn bare hos dem, blant annet på Jernia, Sparkjøp, Ellos, Power og CDON.
Talsperson for familien: – Faren er trist fordi han aldri får se bryllupene til sine døtre
Han mener det ikke er avklart at skotørkeren ble solgt i en av deres butikker:
– Brannvesenet har ikke avklart eksakt serienummer, så man vet ikke mer om hvor det er kjøpt, skriver Borgersen i en SMS.
Han opplyser om at Europris har fått en rutinemessig henvendelse fra DSB hvor det er bedt om informasjon om merket.
– Vi har derfor, for å være på den sikre siden, stoppet salget inntil videre, skriver han.
Dødsbrannen: Dette apparatet skal ha ført til at brannen startet
Vurderer tilbakekalling
Olsen-Haines sier at det foreløpig ikke er klart om brannen skyldtes en feil ved produktet eller feil bruk.
Hun legger til at DSB nå avventer politiets endelige konklusjon.
Hvis etterforskningen fastslår at det er en feil ved produktet, så vil DSB fatte et vedtak på bakgrunn av det, skriver avdelingsdirektøren.
– Et eksempel på et slikt vedtak kan være at vi pålegger virksomheter som har solgt produktet å tilbakekalle dette fra forbrukere.
– Har god dialog
Borgersen i Europris opplyser om at kjeden har god dialog med DSB.
– Vi fikk seinest i dag en mail som bekreftet at «DSB er tilfreds med informasjonen i brevet, og tiltakene dere har gjort, og vil i denne omgang ikke gå videre med noen sak», opplyste direktøren fredag.
Han skriver videre at DSB har opplyst at de planlegger å ha tilsvarende dialog med andre importfører som selger merket.